أخبار الداعية مصطفى حسني

-

زائرينا الكرام ..شرفونا بزيارة اقسام الموقع المختلفة

الصفحة الرسمية للداعية مصطفى حسني على Facebook  شاهد أعمال الداعية مصطفى حسني على  Youtube الصفحة الرسمية للداعية مصطفى حسني على Google +

الخميس 24 يوليو 2014 /  26 رمضان 1435



المكتبة الكاملة للداعية مصطفى حسني

ربي أنزلت كتابك في ليلة القدر ليلة خيرٌ من ألف شهر، وأكرمتنا وشرفتنا فيها بعبادات أجرها مضاعف أضعاف وأضعاف، فيا من بلغنا رمضان بلغنا ليلة القدر، وارزقنا فيها حُسن العمل وتقبل منّا يا رب العالمين.

الإدراك هو لحظة ظهور الحق. 

كيف تقضي وقت فراغك ؟

اللعب على الإنترنت

القراءه

ليس لدي وقت فراغ

الرئيسية > عن مصطفى حسني > قالوا عنه > أثرت في الشباب لأني اتكلم بلغتهم

أثرت في الشباب لأني اتكلم بلغتهم

  حوار لمجلة الشباب
التاريخ
2009-07-01
بقلم  مروة عصام الدين

من هو مصطفى حسنى؟

انا شاب عندى 30 سنة واحد من الناس فضلت أن اتعلم دينى من المصادر الرسمية والشرعية وأوصل الدين ببساطة للشباب وربنا فتح لى باب انى اتعلم علشان اوصله للشباب بالطريقة البسيطة المناسبة لهم واللى ممكن فيها استخدم لغتهم عشان اقدر اوصل لهم هو دة أنا، وحياتى مكونه من هدفى اللى مقسم على حياتى كلها اللى هو زوجتى واولادى علي وهنا، المسجد وحياتى مقسمة ما بين شغلى سواء فى برامجى على قناة (( أقرأ )) أو فى التدريس حيث أعمل فى إحدى مدارس اللغات لتدريس مادة بناء الشخصية والتربية الدينية بالإضافة الى دراستى.

 


 

هل مازلت تدرس حتى الأن؟

 أنا طالب علم، أحاول واجتهد فى تعلم أكثر أمور الدين على أيدى أساتذة وعلماء أفاضل من الأزهر الشريف مثل الدكتور يسرى جبر، وغيره من الأساتذة الأفاضل قد يكونون غير معروفين بالنسبة للقراء، وأقرأ وابحث كثيراً لأتعمق أكثر فى المجال الذى اخترته وهو الدعوة.

 


 

ما الذى صنع شهرة شهرة مصطفى حسنى؟ 

أى تأثير لأى واحد مرتبط بقربه الشديد من الفئة اللى بيخاطبها باللغة المناسبة لهم والحاجات اللى بيفكروا فيها وعايزنها وشغلاهم طوال الوقت هنا القلوب هتتفتح له الطريق وأى تأثير مرتبط بشيئين أولاً لغة الخطاب اللى بتكلم بها مع الشباب والمضمون والموضوعات اللى بتكلم فيها ويمكن يكون ده سر التواصل بينى وبين الناس خاصة الشباب.

 


 

 ما بين دراسة التجارة والدخول فى مجال الدعوة نقطة فاصلة ما الذى جعلك تسلك مجال الدعوة؟

دخولى فى مجال الدعوة ليس له علاقة بنشأتى إطلاقاً لأنى تربيت وسط أسرة منضبطة مهتمة بالرياضة وليس من أهلى من يعمل فى مجال الدعوة واحترام البيت عمل لنا سور أنا وأخواتى بعدنا عن الإنحراف والبيت الواعى أدى للحماية من حاجات كتير اوى، وفى نفس الوقت لقيت ربنا فاتح بينى وبين الناس مجال من الكلام عن الدعوة.

 

 


 

ما أبرز مشاكل الشباب التى تسأل عنها؟

أبرز مشاكل الشباب هى عدم اكتشاف قدراته أو عدم معرفة كيف استغلال القدرات دى وده بيكون عن طريق استغلال وقت الفراغ وطبعاً احنا داخلين على الصيف وعارفين أد ايه الشباب بيكون عنده وقت كبير جداً غير مستغل بشكل مفيد ونافع،وبرضه علاقة الشباب بالبنات وعلاقة الشباب بأهلهم وللأسف انتشار حالات التفكك الأسرى وفى العصر اللى احنا عايشين فيه دة اصبحت من أبرز المشاكل الإنفتاح الإعلامى اللى موجود بشكل مفرط والمفاهيم الغربية اللى بتتنقل لينا فالشباب متخبط ومش عارف يحدد الهدف اللى يعيش علشانه.

 

 

 


 

 

 

 لكن ما الذى تحاول التركيز عليه فى تواصلك معهم؟

مرحلة الشباب لها خصائص والمرحلة دى فيها علاقة الشاب بنفسه وعلاقته بربنا وعلاقته بوالديه وأهله فى البيت وعلاقته أيضا بالمجتمع ومن الحاجات اللى بتشغل الشباب قوى علاقته بالجنس الأخر سواء كان بنتاً أو ولداً ودوره اللى بيؤديه فى المجتمع وهدفه وعيوبه اللى محتاج يكتشفها علشان متبقاش عائق بينه وبين أى نجاح سواء مع ربنا أو مع الناس وأهمية توصيل الفهم الصحيح لمعنى التدين لأن أى تصرف خاطئ ينبع من فهم خاطئ ونحن كمسلمين مش فاهمين يعنى ايه مسلم متدين أن يكون له علاقة كويسة بالأرض وبربنا وبنفسه ويبقى ازاى هيعرف يقرب من ربنا واحنا مش عارفين هو عاوز مننا ايه.

 

 


 

هل الشباب يعيش حالة من التخبط؟
دة شئ طبيعى وهى مرحلة ما بين البعد عن ربنا فى بعض الناس من الأجيال السابقة ومرحلة صحوة وأنا شخصياً جت لى مرحلة بقيت أتخبط فيها وتجاوزتها بالصحبة الصالحة لأن طول ما فيه صحبة كويسة هتلاقى ناس كويسين ونقدر نلاقى من بينهم اللى ممكن يكون قدوة لنا.

 

 


 

ما هو رأيك فى شباب هذه الأيام؟
زى الفل وأحسن من سنوات كتير والحاجات الوحشة اللى موجودة بتخلى الناس تاخد بالها قوى من الحاجات السيئة اللى حوالينا لأن كثرة الأسود يوضح الأبيض،والشباب على فكرة قادر يميز الصح من الغلط وعشان الصح يبان لازم الغلط يزيد لأنهم بيقولوا وبضدها تتميز الأشياء،يعنى هل قلة الأدب على الوالدين دى معناها حرية أوالانفتاح بين الولد والبنت فيها نوع من الحرية فزادت الجرائم وعرفوا انها عقوق وتؤدى الى كثير من المشاكل فعرفنا الصح فين.

 

 


 

بالرغم من أن الإنفتاح الان اصبح بشكل أكبر، انت شايف الجيل اللى جاى عامل ازاى؟

شايف انه ان شاء الله هيكون أفضل من جيلنا بكتير حتى لو كان فيه انفتاح قد يؤدى الى بعض الإنحرافات وبرغم الإختلافات بين كل جيل واللى قبله إلا ان ثقافته أوسع ودماغه أفضل بكتير مننا وداخل فى بيئة دينية اكثر انتشاراً للدين والصحوة وطالع شباب كتير منهم مهتم وعندهم ثقافة الإهتمام بتربية الاولاد بطريقة علمية وهم اباء وامهات هذا الجيل واعتبر أن الوعى الزائد لديهم أفضل من الجيل السابق علينا وبالتالى الجيل اللى جاى أفضل.

 

 


 

 مادة بناء الشخصية التى تقوم بتدريسها من أين ياتى محتواها؟

هو منهج اخلاقى بمرجعية اسلامية يقوم على اعداده نخبة من الأساتذة المتخصصين بيعلم الأولاد ازاى يعيشوا بشخصية متزنة ومناسب لطبيعة بناء الشخصية وهو منهج يدرس كثيراً فى المدارس على مستوى العالم ولكن هنا يدرس بمرجعية اسلامية.

 

 


 

معز مسعود ومصطفى حسنى.. ما حقيقة التنافس بينكما؟

علاقتى بمعز قوية جداً، واللى بيردد الكلام دة ممكن ميكونش عارف حقيقة علاقتنا لأننا من زمان جنب بعض رغم أن معز سبقنى الى مجال الدعوة ولا يوجد تنافس ويمكن انشغلنا عن بعض شوية فى الفترة الاخيرة لكن إحنا صحاب.

 

 


 

تعتقد مين جماهيريته اكبر أنت ولا معز؟

طبعاً معز.

 

 


 

 ليه؟

لأن معز أقوى وانسان عنده فهم وقوى فى مجاله وهو الأفضل لأننى يوم ما بدأت الدخول فى مجال الدعوة كان معز ختم القرأن.

 


 

لماذا أطلقت على برنامجك اسم خدعوك فقالوا رغم أنه قد يكون صادماً لبرنامج دينى؟

البرنامج قائم على المفاهيم والإنسان لو صحح مفاهيمه كل حياته هتتصلح.

 

 


 

موقع مصطفى حسنى لماذا أقمته هل لتقيس من خلاله حجم جماهيريتك عند الشباب؟

الموقع له أكثر من هدف:
أولاً توافر المادة العلمية التى القيها فى المسجد أو التلفزيون أو بالجامعات
ثانياً يضم الموقع كل المتفقين على الافكار يعنى هناك افكار مشتركة بين الناس
ثالثاً يقيس رد فعل الناس على الموضوعات اللى بتطرح وإضافتهم ليها يعنى يشبه نبض الشباب.

 

 


 

ما طموحك فى مجال الدعوة؟

نفسى أتعلم دينى بشكل كويس قوى ثم أنقل مفهوم العبودية بشكلها الصحيح اللى اتكلمنا عنه وهو ده طموحى أن أوصل المفهوم دة بالشكل الصحيح للناس .

 

 


 

زوجتك لبنانية.. فكيف تعرفت عليها؟

زوجتى اصلها لبنانى ولكن على الورق فقط لأنها تربت وعاشت فى مصر لدرجة انها ما بتعرفش تتكلم لبنانى،وتعرفت على الأسرة من خلال عمل مشترك كان مع اسرتها وشفتها وكان النصيب.

 

 


 

ايه الحاجة اللى بتحرص انك تغرسها فى أولادك؟

بحرص – وربنا يقدرنى – ان يكون عندهم فهم صحيح جداً للإسلام ودة شئ مهم زى علاقته بالناس ووظيفته أو عمله والثلاثة دول هى مفهوم العبادة "الله والناس والأرض".

 




الإسم : دينا الحلو
    البلد :   مصر
    بتاريخ : 8-7-2014   12:35:20 AM
   ماشاء الله حضرتك فعلا قدوة ربنا يوفق حضرتك انا بشكر حضرتك جدا لانى اتعمت كتير اوى من العلم اللى حضرتك بتقدمه ببساطة ومن غير تشدد
الإسم : امنية ايمن
    البلد :   القاهرة
    بتاريخ : 7-6-2014   11:31:45 AM
   ربنا يبارك لك ولنا ويارب ابقى زيك وانا والله من وانا فى2 اعدادى نفسى افهم دينى صح وكويس بس مكانش فى اى مساعدة وكان دى اول سنة اتقرب فيها لربنا اوى الكل استغرب وبابا كان بيهاجمنى فىحجات كتير مثلا القيام ولما اعيط مش عشان هو وحش لا عشان هو مش متعود منى كدة وبعد كدة الحياة بقت سهلة نفسى ابقى بجد لية طموح عالى اوى لا ينقطع وبجد برامجك بتعطى الى طموح عالى يارب وفقنا جمعيا وزاهدنا الى صراط مستقيم
الإسم : اسماء ماهر زين
    البلد :   egypt
    بتاريخ : 14-10-2013   11:32:14 PM
   انا بشكرك جدا استاذى ع كل شى بتعمله وبتقدمه لينا لمساعدتنا ع فهم دينا من برامج وحملات ودعوات اسال الله ان يجعله ف ميزان حسانتك ويوفقك داااااااااااايمااااااااااااا ويباركلك لحضرتك شخصية ررررائعة ويااااااارب يكتر من امثالك المصلحين ف الارض
الإسم : احمد سعيد
    البلد :   مصر
    بتاريخ : 18-9-2013   10:57:31 PM
   انا احبك فى الله شيخ مصطفى ودايما باتكلم عنك وباطلب من صحابى انهم يسمعوك وانا نفسى ابقى انسان يطبق كل صغيره وكبيره فى الدين لاكون مثل الصحابه حتى يرضى الله عنى فى هذا الزمن السئ وانا احاول ان افعل ذلك من الان
الإسم : ملاك
    البلد :   القاهره
    بتاريخ : 11-6-2013   02:52:06 AM
   ربنا يكرمك واكون زيك
الإسم : asia
    البلد :   مصر
    بتاريخ : 11-5-2013   10:05:29 PM
   ربنا يحفظك يا استاذ مصطفى
الإسم : totamamoud
    البلد :   ربنامعاك
    بتاريخ : 29-4-2013   07:11:10 PM
   ربنامعاك يارب ويحققلك كل اللى بتتمناه لانك قدوه صالحه لكل الشباب
الإسم : ايمان محمد
    البلد :   مصر
    بتاريخ : 28-4-2013   10:56:31 AM
   ربنا يوفقك يااستاذ مصطفى فى حياتك يارب وربنا يجازيك كي خير على الى انت بتعمله وعلى الرساله الى بتوصلهاللناس انه قد ليه الاسلام جميل وان ديننا اعظم دين فى الكون وان بجد الى بيعرف الاسلام صح بيعيش صح وبيموت صح .....شكرا
الإسم : شيماء
    البلد :   االمغرب
    بتاريخ : 19-4-2013   12:15:05 AM
   ma cha2 lah lah ywf9ak a khi mostafa olah ybarik fi wladak o yg3alha dorya saliha incha2lah o ywf9ak fi mohimat tawsil adin ila kafat nass
الإسم : محمود بسيونى
    البلد :   مصر
    بتاريخ : 3-4-2013   01:45:19 PM
   عايزين الاستاز مصطفى حسنى يشرفنا فى جامعه بورسعيد
الإسم : محمود بسيونى
    البلد :   مصر
    بتاريخ : 3-4-2013   01:31:48 PM
   ربنا يكرمك
الإسم : مني شريف - فريق الموقع الرسمي
    البلد :   مصر
    بتاريخ : 4-12-2012   05:59:08 PM
   أهلاً و سهلاً بكُم زوارنا الكرام .. نشكُر تواصُلكُم و مُتابعتكُم و في أنتظار المزيد من التواصُل و المُتابعة .. بارك الله فيكُم و أرضاكُم
الإسم : Hossan
    البلد :   Egy-Alex
    بتاريخ : 10-11-2012   12:16:03 AM
   السلام عليكم - ماشاء الله ربنا يقويك و يبارك فيك
الإسم : سحر الدنيا _ اسلام النجار _
    البلد :   مصر ام الدنيا 25
    بتاريخ : 5-11-2012   02:49:15 PM
   الشجرة المثمرة يحدفها الناس بالطــوبربنا معااااااااااااااااااااااااااااااااااااك
الإسم : اسماء
    البلد :   ام الدنيا
    بتاريخ : 30-9-2012   05:18:42 PM
   ربنا يبارك لك انافخورة جدا بحضرتك وفرحانة جدا ان احناعندنا في مصر شباب ذيك انابجد بقطنع جدا بكلامك والحمد للة بعمل بيةربنا معاك
الإسم : المشتاقه لي لله
    البلد :   ليبيا
    بتاريخ : 9-8-2012   08:49:44 PM
   بصراحه بدأت نبي نتغير بعد مسمعتك ويارب تجتمع مع رسول الله في الفردوس الأعلى و ياريت تزورنا في ليبيا ولما تزورنا ياريت تزور مدينتي صبراته
الإسم : fatoum
    البلد :   السودان
    بتاريخ : 5-8-2012   06:16:57 PM
   الله يثبت الاجر ومزيد من التقدم
الإسم : سكينة النها
    البلد :   المغرب
    بتاريخ : 28-6-2012   11:52:59 AM
   ان اسلوب مصطفى حسني في الخطابة بليغ جدا خاصة مع شباب اليوم واظن ان هذا ليس اكتسابيا فقط بل هي مهارة فطرية عنده لانها كنزه وهو اكتشف كنزه وحاول ان يستخدمه في طاعة ربه
الإسم : هاجر
    البلد :   بنى سويف
    بتاريخ : 25-5-2012   05:27:35 AM
   جزاك اللهم خير على كل ما تقدمة لنا من برامج دينيةتبسط لنا فيهاديننا وبارك اللة لك فى علمك وفى زوجتكم وفى ابنائك وال بيتك اللهم اميين
الإسم : ادم ابكر تردة
    البلد :   السودان
    بتاريخ : 17-4-2012   10:37:04 PM
   اولا بقول شكرا جزيلا لك وبعد ما رايتكما انت والشيخ محمد العريفي تبدلت حياتي وانا الان اسعى في مجال الدعوة الى الله ويوما ما انشاء االله التقيك واتمنى ان لا تحرمني علمك اتمنى لك التوفيق
الإسم : سوسو
    البلد :   مصر
    بتاريخ : 23-2-2012   11:19:49 AM
   ربنا يوفقك وتحقق كل ما تتمناه
الإسم : مريم - فريق الموقع الرسمي
    البلد :   مصر
    بتاريخ : 27-9-2011   12:42:12 AM
   أهلاً بكِ رنا .. يُمكنكِ ارسال سؤالك على الايميل التالي contact@mustafahosny.com .. بارك الله فيكِ
الإسم : رنا
    البلد :   مصر
    بتاريخ : 22-9-2011   08:31:28 PM
   حقيقي جزاك الله كل الخير بس نفسي اوصلك عشان انت الوحيد اليممكن تحلهالهي
الإسم : مها-فريق الموقع الرسمي
    البلد :   مصر
    بتاريخ : 4-9-2011   01:37:32 PM
   مجيبة الرحمان .. نجاة .. أهلاً بكن أخواتي الفضليات .. بارك رب العالمين فيكن وأحبكن وأكرمكن يارب ورزقكن بأزواج صالحين تقر أعينكن بهم وكل فتيات المسلمين .. جزيتن خيراً على تواصلكن وكلماتكن الطيبة
الإسم : نجاة
    البلد :   المغرب
    بتاريخ : 2-9-2011   04:31:45 AM
   SALAMO 3ALAYKOM SARAH HWA BRNAMAJ WALA ARWA3 MHTAJIN LBARAMIJ AKTAR MITLO OCHOK KHAS LILAKH MOSTAFA ALAH YJ3AL LIKOL FATAT NASB FWAHID MOTLO
الإسم : مجيبة الرحمان
    البلد :   الجزائر
    بتاريخ : 29-7-2011   10:21:46 PM
   السلام عليكم الله يبارك فيك دائما تفيدني و برامجك كلها قمة تستاهل كل خير
الإسم : مريم - فريق الموقع الرسمي
    البلد :   مصر
    بتاريخ : 12-7-2011   10:16:15 PM
   اهلا بكم زوارنا الكرام .. جزاكم الله خيرا كثيرا على مشاركاتكم الطيبة
الإسم : mouna
    البلد :   الجزائر
    بتاريخ : 12-7-2011   03:01:11 AM
   حوارك يحسسني بالفحر بوجود اُستاذ بروعتك و التفائل بلأحسن في هذه الحياة . ادعو الله ان يحفظك
الإسم : soundous alamrani
    البلد :   maroc
    بتاريخ : 29-6-2011   05:43:23 PM
   alah yhfado war3ah man kol char
الإسم : هدى
    البلد :   المغرب
    بتاريخ : 25-6-2011   01:38:33 PM
   هل من الممكن أنه لا زال هناك أشخاص بمثل طيبتك؟أريد أن أشكرك حقا لأنه في الفترة التي لم أجد فيها أحدا وجدتك كماا وجدت الشيخ الحبيب محمود المصري,اتمنى أن تعذرني يا أخي على مداخلة بسيطة وهي أن الفتيات يزعجنني بخصلة فيهن وهي أنهن يجعلن الزواج أهم أهدافهن وكأننا لن نحقق إنسانيتنا إلا بهذاأود أن أقول للفتيات عالمنا مليء بالدمار ويحتاج لمن يصلحه لا من يفكر في فارس أحلام قد يأتي ولا ياتي
الإسم : نهي
    البلد :   مصر
    بتاريخ : 24-6-2011   03:08:43 AM
   انا بحب استاذ مصطفي اوي وله الفضل ان يرجع ليا الامل تاني ان في رجل فاهم الدين صح وكويس ربنا يبارك له في اسرته واولاده ويشوفهم يا رب زي ما يحب كلام حلو اوي بيدخل القلب علي طول يارب ارزقني بزوج زيه اميييييييييييييييييييييييين
الإسم : علياء_فريق الموقع الرسمي
    عنوان التعليق :   ردا على الاخت : سهير اول خير
    بتاريخ : 18-5-2011   03:46:37 AM
   اهلا بكِ يا أختنا العزيزه ربنا يثبتك يا رب و يزيدك عفه و نقاء , و شكرا لكِ على كلامك الطيب :)
الإسم : سهير اول خير
    عنوان التعليق :   شكر
    بتاريخ : 17-5-2011   05:18:19 PM
   في الاول احب اقولك اني ان بحبك في الله وانك انت كنت السباب في حجبي جزك الله عني كل خير وربن يخليلك اهلك ان من اريتري ارجو انك تزورن هين نحن محتجنكم اوي انت وكل العلماء ودعتي ادعلي بي الهدي وسبت ان اسف علي الخط متنسنش دعوتك لين شكرن ليك
الإسم : aya youssry
    عنوان التعليق :   سبحان الله الكريم خالق الكون العظيم
    بتاريخ : 7-4-2011   05:42:20 PM
   ربنا يا رب يبارك فيك لانى بحب برامج حضرتك قوى ونفسى ارضى ربنا وانت بتساعدنى والحمد لله
الإسم : fatiha echerah
    عنوان التعليق :   UN REMERCIMENT
    بتاريخ : 28-3-2011   01:33:45 PM
   assalamou 3alykoum:a5i mostafa je remerci dieu aprés toi car j ai porté le hijab grace allah et a toi .Et j habite dans une ville ou c ést dur de porté le hijab(corssica)et je regarde toujour tes emissions.merci beaucoup a toi et a(IQRAA°
الإسم : ريهام شلبى
    عنوان التعليق :   حوار للشباب
    بتاريخ : 5-3-2011   04:58:38 PM
   ربنا يبارك فيك انت وكل اللى زيك
الإسم : "enas"
    عنوان التعليق :   ما شاااااااء الله,,,ربنا يبارك فيك
    بتاريخ : 16-1-2011   08:46:29 AM
   ما شاء الله عليكبجد داعية رائع وراقي بأسلوبك وطرقة تفكيرك وطريقة توصيلك للمعلومة والتأثير في الناسربنا يباركلك في زوجتك وعلي وهنا وفي كل حياتك يارب
الإسم : hafsa
    عنوان التعليق :   chokr
    بتاريخ : 20-11-2010   07:43:55 PM
   orid an achkoraka 3ala baramigika arai3a wa jazaka allaho 3an almosslimina kola khair
الإسم : bilan
    عنوان التعليق :   thankkz
    بتاريخ : 20-11-2010   12:52:36 PM
   thank z for your effort yaa mustafa and keep on we are all beside you you are our beloved teacher and may ALLAH GUIDE US all JANNATIL FIRDAWS YOUR STUDENT .
الإسم : laila abohrait
    عنوان التعليق :   ana achkor mosstafa hossniy
    بتاريخ : 5-11-2010   08:49:30 PM
   salam 3alaikom mosstafa hossniy atamana an tad3ili bilhidaya wachokra n
الإسم : أمانى مصطفى
    عنوان التعليق :   دعاء
    بتاريخ : 1-11-2010   12:41:52 PM
   جعلك الله من خيار خليفته فى الأرض وبلغك أهدافك اللهم بارك له فى أهله وأولاده وصحبته الصالحة وجنبه الفتن
الإسم : imane elkhalifi
    عنوان التعليق :   choukr wa ta7ia wa do3ae li koli lmoslimin ...
    بتاريخ : 18-10-2010   10:57:47 PM
   allahom ya hannan ya mannan ya malika leakwan bi7a9i man sa3a walian wa taf wa bi7a9i man wa9afa fi 3arafat ij3al li9ariea hadihi sotor 7addan fi do3ae kollo yadin meddat ilayk fi dalika lma7chhad l3adim ..amin yaraba l3alamin wa chokran jazilan 3la kol kalima tayaiba tawajjahta biha ila jamii lmoslimin.wa atamana laka tawfi9 watol l3omr laka wali a7babak aaaaaaaaaaminnnn
الإسم : ناادية
    عنوان التعليق :   يحفظك الله وذريتك الصالحة من كل شر
    بتاريخ : 22-9-2010   05:23:41 PM
   حقيقى ربنا يوفقك بفضل الله اولا ثم فضلك حه بتغير ويا رب فى نجاج
الإسم : أسماء
    عنوان التعليق :   سلام الله عليك
    بتاريخ : 30-8-2010   09:24:18 AM
   أتمنى من الله ان يزيدك عاما وينفع بك المسلمين
الإسم : sh
    عنوان التعليق :   انت خير استاذ
    بتاريخ : 29-8-2010   11:53:31 PM
   بجد اسلوبك فى تبليغ الدعوة جميل وبسيط وطريقه القائك وحوارك يدخل القلب ويلفت الانتباه ربنا يكرمك ويعينك على عملك ويجازيك خير على برامجك وانك بتكلمنا عن رسول الله صلى الله عليه وسلم والشباب فعلا محتاجين لحد يسمعهم ويفهم هم عايزين ايه والموقع جميل جدا وربنا يوفقك ويبارك فى اولادك وزوجتك امين
الإسم : آلاء عبد الرسول جمعة
    عنوان التعليق :   ربنا يزيدك علما
    بتاريخ : 16-8-2010   03:26:57 PM
   ربنا يبارك لنا فيك وزيدك علما
الإسم : ملاك
    عنوان التعليق :   جزاك الله ألف خير .
    بتاريخ : 15-8-2010   04:09:06 PM
   بارك الله فيك وسدد خطاك وأنار دربك وجعلك من ممكني دين الله في أرضه آمين يا رب العالمين .
الإسم : الشيماء سيد
    عنوان التعليق :   انت جاءت عونا للشباب
    بتاريخ : 15-8-2010   05:37:11 AM
   بجد انت ربنا بعتك لينا عونا علشان تعرف اصول دينا وازاى نكون عباد ربانين علشان احنا بقا فى زمن ربنا يعينا على هذا البلاء ربنا يجزيك كل الخير عن اصلحنا
الإسم : aya
    عنوان التعليق :   ربنا يزيدك علم
    بتاريخ : 14-8-2010   04:03:21 PM
   ربنا يبارك فيك ويزيدك علم ويزيدك معرفه فى التواصل معانا
الإسم : محمد عبد الحميد محمد القرش
    عنوان التعليق :   دعوه
    بتاريخ : 31-7-2010   12:03:17 PM
   ربنا يبارك ليك يا شيخنا
الإسم : حنان
    عنوان التعليق :   شكرا جزيلا
    بتاريخ : 30-7-2010   11:46:21 PM
   جزاك الله الف خير انت كنت سبب في توجيه كثير من الشباب نحو الطريق الصحيح و ربنا يديك الصحة و القوة لتكميل مسيرتك الدينية و الدنيوية
الإسم : wakili bouzekri
    عنوان التعليق :   mo3alajat enafesse
    بتاريخ : 30-7-2010   10:28:08 PM
   machaaaaaaaaa alahhhhhhhhhhhh
الإسم : nourhan
    عنوان التعليق :   جزاك الله خيرا
    بتاريخ : 29-7-2010   04:28:06 AM
   نفسى اعرف دينى
الإسم : اسلام احمد
    عنوان التعليق :   جزاك الله خير
    بتاريخ : 28-7-2010   05:36:53 PM
   ربنا يبارك فيك وفى اولادك وزوجتك ويارب توصل لاعلى درجة فى العلم وتقدر توصلها للشباب وربنا يجعلة فى ميزان حسناتك
الإسم : مروة
    عنوان التعليق :   رؤيتك للشباب ومحاوله الاصلاح من المفاهيم الخاطئه
    بتاريخ : 27-7-2010   05:09:50 PM
   عندما استمع الى كلامك اشعر بان الاسلام وحده اجمل ما رزقنى ربى اياه استطعت التعامل مع الشباب واحترمت رؤيتك الطيبه والتاكيد على اهمية ثقه الشباب فى نفسه والقدرة على التغير والعمل الصالح ادعو لك بالتوفيق
الإسم : مروة
    عنوان التعليق :   حرااااااااام
    بتاريخ : 16-7-2010   10:29:53 AM
   كل إللي قاله علي الاستاذ الكبير مصطفي حرام يجب ان يستغفروا الله. المهم / انا بدعيلك انت و زوجتك الكريمة امل و علي و هنا في صلاتي دائما واحب منكم الدعاء لي بالثبات ان شاء الله
الإسم : safae de maroc
    عنوان التعليق :   ASALAM AKHI HOSNY
    بتاريخ : 26-6-2010   02:06:48 PM
   a salam 3alaykom wa rahmat allh wa barakatoh achkorok akhi hosny 3la hada albarnamaj wallah al3adim ohiboka fia allh wa kad ghayarta nadrati lilhayat walah al3adim kol afrad 3ailati b tabi3 barnamajK
الإسم : توبه
    عنوان التعليق :   الحمد لله على نعمة الاسلام
    بتاريخ : 11-6-2010   02:25:05 AM
   انت شخصيه موهوبه اعطاك الله موهبه ربنا يبارك لك فيها و يزيدك علم انت فعلا قدوه ماشاء الله
الإسم : naima
    عنوان التعليق :   orido an tosa3eduni oheboka fi allah
    بتاريخ : 7-6-2010   10:36:52 PM
   awad a salat walakin la state3 osale w atrokoha, walakin nafsi gayr mortaha ya rab ehdini.
الإسم : karima
    عنوان التعليق :   je veu que vous m 'aidé svp,je veu etr pri dallah proch de lui car je laime plus que tou jai boko de kestion a pozé car je sui vraimen pérdu alor aide moi merci de rpdr qui ce que je dwa fair ,
    بتاريخ : 22-5-2010   12:30:38 PM
   je taime endieu baraka allahou faik
الإسم : ريتاج
    عنوان التعليق :   حضرتك سبب فى هدايتى
    بتاريخ : 7-5-2010   01:06:17 PM
   اللهم ادخلك الفردوس للاعلى وارزقك بالنظر الى وجه الله الكريم واجمعك برسول الله عند الحوض انت والمسلمين جميعا وجزاك الله كل خير
الإسم : رحيق الحياه
    عنوان التعليق :   جزاك الله خيرا
    بتاريخ : 3-5-2010   12:07:09 AM
   جزاك الله خيرا عنا اللهم اميييييييييييييتووفقك فى حياتك وجعله فى ميزان حسناتك
الإسم : salwa
    عنوان التعليق :   haira wa 3omori 17sana
    بتاريخ : 17-4-2010   03:17:33 PM
   kolo masaatloboho minka howa do3aa mina lçalb bian yotabitani laho ta3ala 3ala hada din wa yrzoça walidi wayrzoçani bizawji salih walaysa bitalih kam ataman an osbiha fiywmin mina layam da3iya mitloka
الإسم : ابراهيم الجزولي
    عنوان التعليق :   سلام
    بتاريخ : 8-4-2010   09:36:24 AM
   جزاك الله عنا كل خير،وثبت خطاك وجعل البركة في اهلك.
الإسم : حسنية
    عنوان التعليق :   جزك الله خيرا
    بتاريخ : 7-4-2010   12:35:01 AM
   انا متتبعة لبرامجك كلها.والله العظيم جعلت يا استادي الكريم مصطفى حياتي منورة بحب الله ورسوله . وحب الناس ونصح الاخرين .اقول لك من قلبي جزاك الله خيرا واسال الله عز وجل ان يجعل اعمالك في ميزان حسناتك .
الإسم : شيماا رمضان
    عنوان التعليق :   مصطفى حسنى
    بتاريخ : 6-4-2010   10:13:07 PM
   بارك الله فيك احب اشكرك على برامجك الجميله لانى بحب اتابعها جدااااااااا وخصوصا برنامج الكنز المفقودواتمنى لك مزيد من التالق والنجاح
الإسم : المحب في الله
    عنوان التعليق :   احبك فالله هاااااااااااااااام جداااا
    بتاريخ : 27-3-2010   03:31:06 PM
   جزاك الله عني وعن كل من كنت سبب لهم في الهدايا وأسأل الله ان يكون ذلك في ميزان حسناتك عندي موضوع خاص جدااريد النصح منك ولكن كيف اتواصل معك أنااقيم بدولةالامارات لاتنساني من دعائك بالله عليك افتكرني
الإسم : souzana
    عنوان التعليق :   2lla ye7fazk
    بتاريخ : 24-3-2010   02:01:58 PM
   beshkor raby eno hadany 3la bernemjk 5ad3ok fa kalo 7abeto kteer beshkor raby kameen lano 3arafni 3leek laweno met25ar
الإسم : تغريد
    عنوان التعليق :   جزيت خيرا
    بتاريخ : 20-3-2010   08:20:12 PM
   بارك الله فيك وزادك علما امييييين
الإسم : اسماء حسين محمد
    عنوان التعليق :   نداء للشباب
    بتاريخ : 20-3-2010   01:28:48 PM
   الحمدلله والصلاه والسلام على سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم الله يجمعنا بيك فى الجنه ويزود الناس الكويسه وانا بحلم اكون زى حضرتك والله وان شاء الله ححاول
الإسم : مريم
    عنوان التعليق :   شكر
    بتاريخ : 16-3-2010   12:33:59 PM
   تبارك الله على الاستاد مصطفى انا جد معجبة بالتميز الدي رزقك الله و اشكرك جدا على الدروس الراءعة الله يحفضك و يحفظ اولادك و يزيدك من العطاء
الإسم : اية
    عنوان التعليق :   شكر خاص االستاذ مصطفى حسنى
    بتاريخ : 15-3-2010   07:56:33 PM
   انا بحبك فى الله واتفرجت على قصة حب والله يباركلك انت عرفت ازاى توصل لقلوب الشباب
الإسم : khadija el azhari
    عنوان التعليق :   je voudrai savoir boucoups de choses pour sayidina aissa
    بتاريخ : 9-3-2010   04:56:27 PM
   جزاك الله كل الخير وتبث خطاك انت قدوة لكل الشباب ولكل مسلم على حد سواء من فضلك اود ان تتكلم في موضوع الانبياء هل هم مسلمين ام لكل نبي ديانة شكل لانني كنت اتكلم مع زميلةلي وتفجئت انها تقول ان سيدناعيسى يهودي انا نقشتها وقلت لها ان الانبياء كلهم مسلمين وان سيدنا عيسى بعث لليهود انا متاكدة من كلامي لها لكن اطلب من حضرتك معرفة المزيدىفي هذا الشان وشكرا
الإسم : هبه
    عنوان التعليق :   بجد انا من ساعه ما انتقبت وانا بحب اوى اشاهد البر نامج بتاع حضرتك
    بتاريخ : 7-3-2010   09:35:09 PM
   فى موضوع كنت عاوزه اكلم فيه انا مخطوبه ومن قبل ما البس النفاب ولبسته وكان عندى امل والدى يوافق على كتب الكتاب لكنه رفض وزى اى اب الخوف من انى يحصل مشاكل ويدخل الموضوع فى نظام عند لكنى متافاله فى الله
الإسم : ريهام احمد
    عنوان التعليق :   انا عندي مشاكل كتير في علاقتي مع ربنا
    بتاريخ : 27-2-2010   10:12:10 PM
   ماشاء الله ربنا يبارك فيك وفي اولادك ويجازيك عننا كل خير ويارب اكون ربعك بس في معرفتك بدينك وبعلاقتك بربنا انا مشكلتي اني نفسي اصلي من غير ما اقطع بجد مش عارفه اعمل ايه حاسه ان ربنا مش قايل مني حاجه
الإسم : محبة الوحدة العربية
    عنوان التعليق :   المولد النبوي الشريف
    بتاريخ : 27-2-2010   04:54:28 PM
   السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته.شكر كبير لطاقم برنامج خدعوك فقالوا و الله العظيم كما تفضلتم بان الاحتفال بالمولد النبوي الشريف جائز باجماع الائمة ما دام لم يخل بالاخلاق و لا بالاسلام
الإسم : إسراء
    عنوان التعليق :   حب فى الله
    بتاريخ : 15-2-2010   04:56:19 PM
   الله يباركلك
الإسم : yara ibrahim
    عنوان التعليق :   mr mostafa hosni
    بتاريخ : 13-2-2010   11:54:21 PM
   can anyone be like you ???? i hope to be half of you because when i see you i know that i am nothing
الإسم : محمد سركز
    عنوان التعليق :   فتحا الله عليك
    بتاريخ : 11-2-2010   08:33:23 PM
   السلام عليكم ورحمة الله وبركاته جزاك الله الف خبر وفتح الله بك وعليك ورحم الله والديك
الإسم : hanene
    عنوان التعليق :   remercie
    بتاريخ : 10-2-2010   03:55:56 PM
   achkoroka jidan wa atamana men alah yahdini w inawili ma fi bali walah yahfdak wetzid fi hidayat echabeb.wed3ili rabena yaser tariki
الإسم : عربي
    عنوان التعليق :   تتمة عتاب
    بتاريخ : 6-2-2010   11:43:03 AM
   انظر وراءك لتتمعن فيمن يحبك.واخيرا تقبل ان شئت هذه النصيحة الا وهي ان محبا فعلا للدعوة الى الله عز وجل قم بتصفية نفسك بالعلم ثم قم بتربيتها بالعمل وفقا لمنهج السلف الصال
الإسم : ام العيال
    عنوان التعليق :   مصطفي حسني
    بتاريخ : 4-2-2010   05:10:30 AM
   بارك الله فيك وكتر من امثالك وياريت كل الشباب تتجه الي الله مثلك وبتمني اولادي يطلعو زيك ادعلهم بالله عليك انت وكل من يقرا رسالتي هذه امانه
الإسم : kautar
    عنوان التعليق :   3an barnamacj khada3oka fa9alo
    بتاريخ : 31-1-2010   02:05:19 PM
   yosironi wa yocharifoni an a9olaa laka kalima...ana bahibe ktir ktirr barnamajk el 9awii...khadaoka fakalo..inahoo ray3on jidan..bitawfi9 incvhalah ::D
الإسم : علاء عبد القوى
    عنوان التعليق :   شكرا لك ايها المعلم
    بتاريخ : 31-1-2010   02:50:59 AM
   انا أسف لانى لا املك الكثير من الجمل لكنى اشكر الله ان هدانى الى هذا الموقع الجميل وان اقراء سطور من حياه هذا الداعيه وجزاك الله خيرا واتمنى لك التوفيق والنجاح وشكرا للك ايها المعلم الفضيل
الإسم : mohamed el mamouni
    عنوان التعليق :   السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :رسالتي لكَ حبيبي في الله .إستمر في الدعوة .نحن محتاجين إليك في كل وقت . اللهم اجمعنا بكَ جوار حبيبنا محمد علي
    بتاريخ : 29-1-2010   01:09:11 PM
   I am of those who love you. Our teacher we are grateful to you very much for all the advices(councils) .la for truth mustafa hosny for that ati what we were lacking thank you good-bye for your presence anuesto side I am grateful to you musataf hosny after god. And our teacher continues continuing constant and do not forget that young they need you in all moments soñor mustafa hosny thank you very much and thanks to god.
الإسم : خير
    عنوان التعليق :   اللهم اعطنا من خير ما أعطاك
    بتاريخ : 15-1-2010   11:10:59 PM
   لكل شخص قدرات وان وظفها في المكان الصحيح نفع بها وانتفع اسال الله ان يكثر من امثال مصطفى حسني ويجعلني من امثاله
الإسم : kamalia
    عنوان التعليق :   shokr
    بتاريخ : 24-12-2009   12:25:17 AM
   salamo 3alak ya sheikh mustafa 3alamtina al kathir baraka llaho fika wa man rabaka wa 3alamaka
الإسم : ايمان
    عنوان التعليق :   جزاك الله خيرا
    بتاريخ : 13-12-2009   11:51:33 PM
   جعل الله اعمالك فى ميزان حسناتك
الإسم : حسن الخاتمة
    عنوان التعليق :   أدعو الله أن يجعلني سببا في نصرة الأمه
    بتاريخ : 4-12-2009   03:03:09 PM
   جزاك الله كل الخير
الإسم : محبة الرحمن
    عنوان التعليق :   بارك الله فيك وجزاك خبرا
    بتاريخ : 1-12-2009   01:44:23 AM
   شكرااااااااااا.لان بفضل الله ثم انت تغير في اشياء والحمد لله منها قطع نهائبا الافلام
الإسم : khadija
    عنوان التعليق :   ya rabe
    بتاريخ : 30-11-2009   08:19:38 PM
   salam ana bachekore ostadena o 9edewatena mostapha hosny wlah l3dime btemana nykon kol chababe bnate wa chobne zayek yapbe tehedini li l3mele she o tari9 sah chokrane
الإسم : amal
    عنوان التعليق :   chokare
    بتاريخ : 20-11-2009   03:17:30 PM
   salam 3alikom ana ftate mararbia a chkore astadna mostafa hosny anat amalona fi alhyate alllah ia7fadk
الإسم : قمر
    عنوان التعليق :   شكر........ومعرفه
    بتاريخ : 18-11-2009   02:47:39 AM
   اولاالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته....ربنا يكرمك ويحفظك يا استاذ مصطفى لانك بجد حضريتك بتقدر توصل لقلوبنا ....لكن ياريت حضريتك تقول حاجه للشباب اللى مش بيراعو ربناسواء فى اختيار الاصدقاءاو اخذ المكيف
الإسم : alaa
    عنوان التعليق :   ياريت الناس مثلك
    بتاريخ : 16-11-2009   12:49:52 PM
   الله يوفقك يارب ويجزيك الخير
الإسم : فاطمة الزهراء
    عنوان التعليق :   انت امل الشباب
    بتاريخ : 14-11-2009   07:44:18 PM
   السلام عليكم و رحمة الله و بركاته جزاك الله عنا خير جزاء و بارك لك في أبنائك و انا ادعوك لجولة في بلادنا المغرب فهدا شرف لشبابنا و ارجو ان تدعو لي بالتوفيق و النجاح و ختم القرآن الكريم و بلوغ هدفي
الإسم : اية عصام
    عنوان التعليق :   جزاك الله خيرا
    بتاريخ : 13-11-2009   01:13:02 AM
   انا بشكرك جدا وبجد انا نفسى اتكلم معاك واقرب اكتر من ربنا وشكرا
الإسم : mai osama
    عنوان التعليق :   enta 2srt fya
    بتاريخ : 11-11-2009   12:01:33 PM
   enta 2ktr da3y sm3tlo w2srt fya bshkl gamd bgad bsm allh msha2 allh 3lek
الإسم : nesma
    عنوان التعليق :   جزاك الله كل خير
    بتاريخ : 9-11-2009   03:24:35 AM
   جزاك الله كل خير وياريت تدعى لجميع شباب وبنات المسلمين بالهدايه واتمنى زوج صالح مثلك واتمنى رويتك وانى اتحدث معك
الإسم : ام محمد
    عنوان التعليق :   جزاك الله خيرا
    بتاريخ : 7-11-2009   11:54:29 PM
   احنا في سورية انا وزجي من اشد المتابعين لبرامجك الشيقة بالفعل انك انسان رائع بس لاسف شيوخ الازهز لعنت اله عليهم لفتاوهم ضد الاسلام التوقيع ابو محمد وابو محمد
الإسم : سعد
    عنوان التعليق :    نفسى تأخذ بايدى يا حبيبى فى الله
    بتاريخ : 6-11-2009   05:51:14 AM
    ربنا يعزك يا أستاذ مصطفى ويجعل الاسلام كلة بة شباب امثالك نفسى اكون فاهم طاعطى لله ورسولة اللهم اجعلنا واجعل جميع المسلميس على طاعتك يا ارحم الراحمين امين مشكلتى نفسى اصلى على طول غير متقطعةيارب
الإسم : dalia alkadri
    عنوان التعليق :   tashje3
    بتاريخ : 6-11-2009   03:19:40 AM
   rabena ywafa2ak wa y2wek
الإسم : حمزة حمايل
    عنوان التعليق :   شكر
    بتاريخ : 5-11-2009   01:18:16 PM
   جزاك الله عنا وعن المؤمنين خير الجزاء وثبتك الله
الإسم : نجوى
    عنوان التعليق :   من فضلك اتكلم فى برنامج خدعوك فقالو اعن ( الضمير في المعامله )
    بتاريخ : 4-11-2009   10:44:39 PM
   الله يجازيك كل خير ويباركلك فى زوجتك وعلي وهناباذن الرحمان
الإسم : Comment from somali student
    عنوان التعليق :   thanks
    بتاريخ : 3-11-2009   11:01:26 PM
   Iam seriously thankful for watching your show. i learnt from it so much. Im a big fan of you and your show. And I am asking Allah to Make me a true muslim like you inshallah. And may Allah protect you
الإسم : فاطمة الزهراء
    عنوان التعليق :   un remerciment
    بتاريخ : 3-11-2009   07:49:28 PM
   salmou 3alykoum wa rahmatou lahie ta3ala wa barakatouhe fa ana achkourou oustade jazila choukre lima yakoumo biha hayte anahou ghayara nadratana li islam wa ja3alania nahtamou aktare mima kouna 3alay
الإسم : اسلام جلال
    عنوان التعليق :   واحد من الناس الطيبة ( ا/ مصطفى حسنى) بارك الله فيك انت وامثلك من الداعية الاسلامية
    بتاريخ : 1-11-2009   07:41:02 PM
   ماعندى كلام اقولة لك لكن واللة انى تغيرت كثيرا بعد كلامك وانتظر البرنامج حتى استفيد من كلامك الجميل عن الله عز وجل والحبيب رسول اللة (صلى الله علية وسلم) واتمنى من الله ان اكون ولو زرة من الايمان مثلك
الإسم : اثار محمد
    عنوان التعليق :   اتمنى ان تصل لاقصى درجات النجاح وبالله النوفيق
    بتاريخ : 1-11-2009   06:05:59 PM
   ادعوا الله لك بالمزيد من التوفيق وان شاءالله توصل لكل شىء تتمناه بدين الله
الإسم : حسين أبوهاشم
    عنوان التعليق :   جزاك الله خيراً
    بتاريخ : 1-11-2009   12:28:07 AM
   جزاك الله خيراً
الإسم : yasmina ahmed
    عنوان التعليق :   sallamallah 3likom
    بتاريخ : 31-10-2009   08:58:49 PM
   barak allah fek ya rab
الإسم : سارة
    عنوان التعليق :   اتعلمنا منك كتير
    بتاريخ : 31-10-2009   11:45:21 AM
   جزاك الله خيرا
الإسم : hend gamal
    عنوان التعليق :   الشكر
    بتاريخ : 26-10-2009   07:45:10 PM
   جزاك الله خيرا لانك كنت سبب كبير في تغيير علاقتي مع ربنا وربنا يزيدك وتزودنا ان شاء الله
الإسم : آيات سورية
    عنوان التعليق :   لا مستحيل تحت الشمس
    بتاريخ : 24-10-2009   08:40:43 PM
   أنا شفت برنامجك *قصة حب *كامل وبصراحة وجدت أنو الحياة أجمل من أي شي اذا عشناها بطاعةوادعيلي أنجح السنة في الدراسة أمانة
الإسم : ياسمين محمد
    عنوان التعليق :   ربنا يكتر من امثالك
    بتاريخ : 24-10-2009   01:41:56 AM
   ربنا يكرمك يا رب بجد انت حد كويس جدااااااااااا وبجد تستاهل كل خييييييييييييير وانا نفسى اكووووووووووون زيك
الإسم : غادة
    عنوان التعليق :   جزاك الله خيرا
    بتاريخ : 17-10-2009   01:52:32 PM
   بجد جزاك الله خيرا على ما تقدمه لنا ولكن عندى تعليق واستفسار التعليق فى البرنامج الرائع قصة حب كنت ساعات بتتكلم بالعامية بكلام واحاديث شريفة للرسول صلى الله عليه وسلم ولكن كنت احب ان تتكلم بالفصحى
الإسم : امنيه رمضان
    عنوان التعليق :   ربنا يديك كمان وكمان
    بتاريخ : 16-10-2009   11:54:39 PM
   رنا يديك كمان وكمان علشان حضرتك انسان ملتزم وخلتنى ملتزمة وهكون ملتزمة اكتر بفضل ربنا ثم انت شكرا اوى
الإسم : سالى عبداللا
    عنوان التعليق :   بارك الله فيك
    بتاريخ : 15-10-2009   01:09:41 AM
   السلام كليكم ورحمه اللهربنا يبارك فيك ويعزك ويحميك ويجعلكلنا زخرااشكرك على حسن اختيارك للموضوعات وطريقة الالقاء وربنا معاك ويوفقكنفعك الله بما تقول وجعله فى ميزان حسناتك وجمعنا واياك مع نبيه عنده
الإسم : فاطمة بركات
    عنوان التعليق :   انت نقطة تحول فى حياتى
    بتاريخ : 11-10-2009   04:06:58 PM
   بارك الله لك فى حياتك و دينك وحفظك الله ورعاك واريد ان ازف لك نبأ سارة هو اتحجبت اخيرا وانتصرت على على نفسى وهذا كله يرجع الى كل كلامك عن الحجاب وانت فعلا اكبر نقطة تحول فى حياتى بارك الله لك اريدالرد
الإسم : إدارة الموقع
    عنوان التعليق :   ردا على كيفية الاتصال بالشيخ مصطفى
    بتاريخ : 10-10-2009   02:09:20 AM
   يمكنكم أن ترسلوا رسالة لأستاذ مصطفى من خلال ارسال ايميل علىmustafa@iqraa-tv.netأو من خلال الاشتراك في المنتدىhttp://forum.mustafahosny.com/index.php
الإسم : منى - سوهاج
    عنوان التعليق :   اننى احبك فى الله وانت غيرت في اشياء كثيره
    بتاريخ : 9-10-2009   11:10:52 PM
   فى احدى الحلقات قلت اننى لوظلمت من احد لابد ان اسامحه حتى لاازعل النبى على انسان مسلم دخل الناربسبب ظلمه لمسلم وانا ظلمت ظلم بين ولااستطيع ان اسامح ماذا افعل لكى اصل الى اعلى درجات حب النبى
الإسم : mohamed mouafy
    عنوان التعليق :   wa7d bgad be7ebak
    بتاريخ : 7-10-2009   03:36:45 PM
   bgad ana nefsy at3araf 3alek 2wy wnefsy akon ma3ak fel gana m3 el naby sala alla 3alih wa salm w kol el moslemen
الإسم : samaka
    عنوان التعليق :   انت(الكنز المفقود)
    بتاريخ : 7-10-2009   12:06:47 AM
   ماشاءالله ربنا يبارك فيك انا اول مره كنت اسمعلك في برنامج قصة حب بس بصراحه انت كنت هايل ونفسي اطلب من حضرتك طلب بس ياريت بالله عليك ترد عليا انابجد نفسي ارتدي النقاب ومش عارفه اعمل ايه وادعيلي بالهديه
الإسم : malake
    عنوان التعليق :   kanze mafkod
    بتاريخ : 6-10-2009   12:14:31 AM
   bismilah rahman rahim ana chaba atawasal m3a baramige kanat iqraq waohibo kola ma tad3o ilayhi wo ohiboka filah wachokrane
الإسم : رودى
    عنوان التعليق :   هااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام
    بتاريخ : 5-10-2009   09:47:36 PM
   شكرا على الموقع ده بس انا عاوزه اتكلم مع الاستاذ مصطفى حسنى فى موضوع مهم جدا عاوزه اتكلم معاه ضرورى وشكرا وربنا يخليك لينا يا رب وتعلمنا ايه الصح وايه الخطا بس عاوزه اتكلم معاك وشكرااااااا
الإسم : عبير
    عنوان التعليق :   جازاك الله تعالى خيرا
    بتاريخ : 5-10-2009   04:59:43 PM
   ربنا يثبتك و ينصرك يا أستاذ مصطفى و يعزك
الإسم : الاء
    عنوان التعليق :   thankss :)
    بتاريخ : 4-10-2009   03:05:54 AM
   i am 14 and you've changed alot in th way am thinkingi wore the viel and you're really a great personthank you for doing what you're doing now realyy!!ربنا يبارك لك :) :) :)
الإسم : دكتورة اسماءبنت ابى بكر
    عنوان التعليق :   قصة حب
    بتاريخ : 4-10-2009   02:25:26 AM
   بجد انا من اشد المعجبين بيك قوى ربنا يباركلك فى صحتك واولادك وانا بحب اسلوبك قوى لانه بيشد الواحد ولما بسمع اسلوبك بستعجب انت بتجيب الطريقة الجميلة دى ازاى
الإسم : سما مجدى
    عنوان التعليق :   حب ربنا
    بتاريخ : 3-10-2009   02:08:37 AM
   اول مره اعرف انى بحب ربنا انا كنت عايشه حياه بعيده كل البعد عن ربناك بحب و... ومره سمعت الاستاذ مصطفى حسنى فى موضوع الصحوبيه ومن ساعتهاوانا نسيت كل الكلام الفارغ ده وبقيت والحمد لله قريبه من ربنا
الإسم : NADIA
    عنوان التعليق :   ENCOURAGEMENT ET REMERCIEMENT
    بتاريخ : 2-10-2009   09:22:26 AM
   VRAIMENT VS ETES UN BON EXEMPLE DES JEUNES MUSILMINS . JE SUIS TRES FIERE DE VOUS ET JE VOUS SOUHAITE UNE VIE PLEINE DE RIDA ALLAH SOBHANAHO WA TAALA ....
الإسم : فاطمة
    عنوان التعليق :   احترام وتقدير
    بتاريخ : 1-10-2009   07:58:09 PM
   السلام عليكم .امانة لمن يقرا ريالتي يؤمن معي الله يثبتك يا استاذنا الكريم وبدعيلك كل يوم .حتى واني عندما اطلب الله الزوج الثالح بقون يا رب ارزقني زوجا صالحا مثل مصطفى حسني قولوا امييين
الإسم : مروة محمد
    عنوان التعليق :   انته غيرت حياتى
    بتاريخ : 30-9-2009   12:11:46 AM
   أنا بحفظ القران والحمد لله لبست الحجاب الشرعى ومقتنعة بية وده بفضلك انته وتشجيعك لينا وحلقة الحجاب غيرت بنات كتير وكتير شفونى بالحجاب قلدونى علشان شكله حلو مش مهم المهم انهم لبسوه وبعد كده هيقتنعوابيه
الإسم : ندى سيف
    عنوان التعليق :   الله يبارك فيك
    بتاريخ : 28-9-2009   11:30:36 PM
   بصراحة حضرتك انسان رائع الله يبارك فيك على توصيلك المعلومة وخصوصا للشباب بافضل طريقة
الإسم : شريف جمعة الكشكى
    عنوان التعليق :   وجهة نظر فى الشيخ / مصطفى حسنى
    بتاريخ : 26-9-2009   12:41:17 AM
   نفسى اشوفك علشان ابقى اخوك الصغير وتعلمنى اكتر ولية الشرف لو تبقى الشيخ بتاعى ونفسى اعرف نمرت تليفونك وعايزك تعرف انك اكتر واحد بحترمه وبعزة فى الدنيا كلها واتمنى انك تدعيلى بالهداية وبحسن الخاتمة وعلى فكره انا بموت فى التراب الى بتمشى علية
الإسم : الكنز
    عنوان التعليق :   شكروعرفان
    بتاريخ : 25-9-2009   11:21:20 PM
   حقيقي الشباب بيقابلهم تحديات وصعاب كتير وبيجي عليهم وقت بيحتاروا فيه بين الصح والغلط وقديصابواباحباط وفعلابرنامج زي برنامجك بيوضحلناالصورة وبيضع ارجلناع الطريق السليم احنا ممتنين لمجهودك ولسه محتاجين منك اكترواكتر وتفضل دايمامعانا بمساندتك لينا وببرامجك اللي بتنمي شخصنا وتعرفناربنابشكل ميسر
الإسم : شهرت
    عنوان التعليق :   نقطة تحول فى حياتى
    بتاريخ : 25-9-2009   11:11:41 PM
   حقيقى مصطفى حسنى مثل نقظة تحول فى حياتى ..غير جوايا حاجات مكنتش اتصور انها تتغير ..علمنى معانى جميلة وجديدة ..وفتح قدامى طريق جديد من الأمل

امنيتى الوحيدة انى اقابله شخصياً واتكلم معاه
الإسم : وفاء
    عنوان التعليق :   اثرت فى الشباب لانى بتكلم بلغتهم
    بتاريخ : 24-9-2009   09:45:25 PM
   بارك الله فيك وجعلك من صحبه الرسول عليه الصلاة والسلام فى الجنة باذن الله
الإسم : شـــــــــــــــــــذا
    عنوان التعليق :   جزاك الله كل خير هاد كل لي بقدر احكيه الك
    بتاريخ : 23-9-2009   10:53:44 PM
   السلم عليكم ورحمة الله وبركاته

ما عندي اي تعليق لانو تعجز الكلام عن المدح و وصفة الانسان الي ماسكنا من ايدينا مشان لهداية

وكل عام وانتا والامة الاسلامية بخير

والسلام عليكم
الإسم : محمد زانجتس
    عنوان التعليق :   ربنا يبارك فى عمرك وفى على و هنا وتراهم مثلك ويبارك لك فى علمك
    بتاريخ : 23-9-2009   12:28:13 PM
   انى احبك فى الله
الإسم : Reem magdi mohammed
    عنوان التعليق :   Need someone ekon fahm aklim m3ah
    بتاريخ : 21-9-2009   02:32:53 AM
   really i need someone ekon fahm kois awi fel den w f 7yat el shabab w aklim m3ah bsra7a 2a7'er haga la2ni bgd msh b2et fahma ai haga 7'ales w 7asa eni shiwa w hmwet nafsy ana 3rfa eno 7aram fa plz 7ad erod 3lya bsor3a w e2oli 3ndko 7ad momkn eklm m3aya w esm3ni wala l2 ,l2n bgd ana 3ysha 3isha s3ba w msh adra ast7ml,sry lo twelt 3liko
الإسم : khadija
    عنوان التعليق :   love
    بتاريخ : 19-9-2009   05:12:47 AM
   tv iqraa

i love very match




الإسم : اسماء
    عنوان التعليق :   تعليق وشكر
    بتاريخ : 18-9-2009   07:27:12 PM
   كل برامجك جميلة الله يعينك ويكثر من امثالك ويعز الاسلام و المسلمين.انا اسماء من المغرب
الإسم : محب لله ورسوله
    عنوان التعليق :   انتى واحد مننا .......................
    بتاريخ : 17-9-2009   09:35:48 PM
   أثرت فى الناس بكلامك .... يمكن يكون عشان بتتكلم زاينا .... او يمكن عارف مشكلنا كأنك عايش فى مجتمعنا .... حقيقتا تختلف عن معظم الدعاه الذين ينتقدوننا غالبا ولو انهم عرفوا ماذا تعرفه عنا لما فعلوا ذالك .... فمنا زو القلوب التى تحب الله ورسوله ..... ومنا زو العقول التى اذا شُجعت لعلها تفعل شئ للامه الاسلاميه .... فنحن يد واحده نعمل سويا لرفع شأن الاسلام.... فجزاك الله عنا كل خير
الإسم : heba
    عنوان التعليق :   mostafa hosny
    بتاريخ : 17-9-2009   01:51:31 AM
   انت انسان رائع قوى وانا بحبك فى اللة


الإسم : يمني
    عنوان التعليق :   جزال الله خيرا
    بتاريخ : 15-9-2009   08:09:48 AM
   ربنا يجليك و يحفظك لينا
الإسم : يسرا
    عنوان التعليق :   اعجابي بيك وبمواضيعك
    بتاريخ : 15-9-2009   01:20:09 AM
   مرحبا انا يسرا الادريسي من المغرب عمري12 سنة انا بحب برنامجك قصة حب اتابعه وبحب طريقتك في الكلام يلي بتدخل الى قلب انسان بصراحة انا اصبحت اعامل اخي الصغير معاملة غير عادية بنهض عليه على اي حاجة لاني متعصبة جدا في اي شيء بتعصب ومبصبرش ولكن انا عيزة اعامل اخويا بطريقة حنينة وبحب وياريت ده يحصل هل ممكن تساعدني؟؟؟
الإسم : سلمى
    عنوان التعليق :   الشكر
    بتاريخ : 14-9-2009   10:36:05 PM
   أشكرك على برنامج قصة حب أثر في نفسي كثيراو ربي يحميك
الإسم : نهى عادل
    عنوان التعليق :   الحب والتضامن من اجل حياة تقربنا الى اللة
    بتاريخ : 13-9-2009   03:43:31 PM
   حضرتك ياستاز مصطفى بجد بتدينا امل نعمل حاجات كتير بعد احباط كبير سببة لينا بعض الناس ربنا يجازيك خير بجد حلقة الحب عبادة والنبى والحرب وحلقةانبارح كانو اجمل الحلقات ودل اثروا فينا احنا بنحبك فى اللة حضرتك بتتكلم بلسانة احنا الشباب
الإسم : نهى عادل
    عنوان التعليق :   حبي فى الله
    بتاريخ : 13-9-2009   03:37:44 PM
   اخى مصطفى بجد انا محتارة جدا وخايفة اووووووووووووووووى انا عندى 19سنة وكلية تجارة عين شمس وبحب ربنا جد ونقسى اعمل اى حاجة تقربنى منة بالله عليك ترد على انا لبسى الحمدلله كويس ومحجبة بس مش منقبة ولا مخمرة لكن نفسى افهم اية هو الحجاب الى المفروض البسة وهل النقاب فرض انا بجد مضايقة من كدة
الإسم : فاطمة
    عنوان التعليق :   اللهم زده وإفتح عليه فتوح العارفين
    بتاريخ : 13-9-2009   02:48:46 AM
   ربنا يباركلك فى صحتك واسرتك ويفتح عليك فتوح العارفين وانا بجد متابعة البرنامج وحسة بقرب من ربنا ونفسى اكمل وخايفة من نفسى عشان انا إتظلمت كتير وإتجرحت كتير ونفسى اسامح ومش عارفة اعمل ايه؟ إدعيلى وانا بحب جدا كلامك عن حنية الرسول وحبه للناس
الإسم : دينى قوتى
    عنوان التعليق :   احبك فى الله
    بتاريخ : 12-9-2009   11:04:37 PM
   انا بشكرك جدا على كل المواضيع اللى بتتكلم فيها انا خطيبى امام جامع ادعيله بالهدايه والثبات وادعيلى وامانة عليك ادعيلى كتير فى صلاتك بالثبات والهداية والستر ويارب يخليلك اولادك ويابختهم بيك باسم الله ما شاء الله جزاك الله خيرا
الإسم : دعاء
    عنوان التعليق :   بارك الله فيك
    بتاريخ : 12-9-2009   05:24:33 PM
   جزاك الله عن كل خير وانا احبك فى اللهواتمنى من الله ان يجمعنا فى جنة المأوى ان شاء الله
الإسم : بنت الهدى
    عنوان التعليق :   شكر وفخر
    بتاريخ : 12-9-2009   05:16:00 PM
   شكرا لك يا استاذ مصطفى على برامجك كلها وخاصة قصة حب لانه برنامج بجنن وانا بتمنى يكون عندي اسلوب زيك أمانه تدعيلي بالهداية ودخول الجنه الله يباركلك بمرتك واولادك ونولك الي في بالك وانا بفتخر انو في واحد زيك بالامة الاسلامية


الإسم : محبة اللة
    عنوان التعليق :   احبك كثيرا فى اللة
    بتاريخ : 11-9-2009   04:34:40 AM
   انا محجبة بس ياريت تدعيلى بالبعد عن الملابس الظاهر للجسم وادعى لى بالهداية وبارك اللة فيك السلام عليكم ورحمة اللة
الإسم : نور
    عنوان التعليق :   احبك فى اللة وبارك اللة فيك واريد التواصل معك
    بتاريخ : 11-9-2009   04:24:17 AM
   بصراحة كل ما اشوفك اتمسك فى حب اللة بس ارجوك تدعى لى بالهداية وعدم التعصب والتقرب باكثر درجة الى اللة وبحب الناس وعدم احساسى بالظلم والحزن الدائم وبعدم التفكير فى السوء بل والتفكير فى اللة وحدة لا شريك لة اللهم بارك فيك والمسلمين اللهم تقبل دعائى ولا الة الا اللة
الإسم : alli
    عنوان التعليق :   what been gay?
    بتاريخ : 11-9-2009   02:28:26 AM
   hello brother i know that u ct answer me,i want to say just why it's truths and it's exsit is it sickness or what? i never did every think sinbout that but i' just feelingi try all methodesto e normal but i d't arrive please xplain me what tha and how can ilive with it is itقضاء و قدر sometimes i feel that god hate please mustaa
الإسم : الراجى غفران ربه (مى ااسامة )
    عنوان التعليق :   ارجو اادعاء ليا بهدايتى
    بتاريخ : 10-9-2009   09:05:56 AM
   انا الحمد لله ملتزمة فى الصلاه والصوم والسنن وكل حاجة الحمد لله بس بعمل حاجات غلط زى ممكن اشتم واعلى صوتى لانى عصبية جدا وساعات ودة قليل مش بقدر على شهوتى ياريت تدلينى اعمل اية وجزاك الله كل خير
الإسم : الراجى غفران ربة
    عنوان التعليق :   بارك الله فيك وفى زوجتك واولادك
    بتاريخ : 10-9-2009   09:00:48 AM
   بارك الله فيك يا اخو الملايين بجد ربنا يكرمك ويعلى مقامك عند الله سبحانة وتعالى وكل الى زيك وجزالك الله كل خير وربنا يهديك كل الى بتتمناه ان شاء الله
الإسم : منمن
    عنوان التعليق :   مدح
    بتاريخ : 10-9-2009   07:43:32 AM
   الحوار رائع جدا وربنايباركلك ياالداعية مصطفى حسنى
الإسم : المحبه لرسول الله
    عنوان التعليق :   جزاك الله كل خير
    بتاريخ : 10-9-2009   05:17:29 AM
   جزاك الله كل خير عن علمك الذى ترسله الى العالمين وجزيت خيرا عن كل من يستمع اليك يا اخى فى الله يا عظيم يا مؤثر فى قلوب الشبابيا استاذ مصطفى حسنى
الإسم : رقية
    عنوان التعليق :   دعوى بلا حواجز
    بتاريخ : 9-9-2009   04:08:23 PM
   باسلوب رائع وبسيط و استيعاب لمشاكل الشباب استطعت ان تدخل على عقولنا و تغيرنا نحو الأفضل

جزاك الله خيرا ووفقك لما تريد
الإسم : فاطمة سالم
    عنوان التعليق :   بارك الله فيك
    بتاريخ : 9-9-2009   12:12:44 AM
   انا 16 س بصراحة عندما استمع لكلامك

يدخل لقلبي بارك الله فيك ياشيخنا واطلب

منك ان تدعيلي لانك انت بعد

الله عز وجل هديت البنات

التائهات

جعله الله في ميزان حسناتك

وجمعنا بك في الجنة


الإسم : هيثم نن الجزائر
    عنوان التعليق :   ماشاء الله
    بتاريخ : 8-9-2009   11:01:05 PM
   والله انت عنجد انسان جد متخلق الله يوفقك
الإسم : حمامة السلام
    عنوان التعليق :   قصة حب
    بتاريخ : 8-9-2009   07:27:29 PM
   السلام عليكم ورحمة اللة و بركاتة

انا عندى 16 سنة وكل الاقدر اقولة جزاك اللة كل خير لانك صحات الحب الموجود في قلبي للنبي علية الصلاة و السلام و خلتني ابدأ اخود خطوة جديدة وهي ان البس لبس يرضى النبي علية الصلاة و السلام و يناسب حجابي و احافظ علي صلاة السنةومسحت كل الاغاني الكانت على موبيلى.
الإسم : حنان
    عنوان التعليق :   افضل شاب داعي للاسلام
    بتاريخ : 8-9-2009   06:07:45 PM
   مصطفى شاب بيعرف احنا عايزين ايه و نعم الشباب
الإسم : buonana:taluomit muoritania
    عنوان التعليق :   ta3li9 3le ali5tila9 bimedraseti ali5tila9 seydnerasulilah
    بتاريخ : 8-9-2009   09:00:42 AM
   allah ywf2 kul al2me alislamiya bal29tda2 b5l9i rasulillah wrabina wf2k inte kemen wydik 3le2di niyitak wane 7aba6al 2b2 3sabi 3shen 7abibne rasoulillah wsh2llahot3ele en nkuon minmen hom rv9ti almostfa vi alvirdows al3la aaaaaaaaaaaaaamyn yyyyyyyyya rrrrrrrab
الإسم : ريهام محمد _أسيوط
    عنوان التعليق :   بحبك فى الله
    بتاريخ : 8-9-2009   06:11:43 AM
   انا من اول مرة سمعت فيها حضرتك بقيت انفذ كل اللى حضرتك بتقوله وبقتنع بيه جدا وامنية حياتى انى ارتبط بشخص يكون زى حضرتك فى كل حاجه وربنا يباركلك فى اولادك وزوجتك وادعو لى بالهداية والزوج الصالح
الإسم : mengo
    عنوان التعليق :   ربنا كرمنا عشان بعت لنا واحدزى استاذ مصطفى
    بتاريخ : 7-9-2009   09:27:06 PM
   بجد مش عارفة ازاى اوفى جمايلك علينا بس لا املك سوى الدعاء لك ولولادك على وهنا لزوجة حضرتك على استاذة امل انا متابعاك ربنا يخليك للشباب
الإسم : hayat
    عنوان التعليق :   9isat hob
    بتاريخ : 7-9-2009   02:42:54 PM
   ana ohiboka fi ellah 3achan 3alamtina kir nwajih machakil alhayat
الإسم : هنا
    عنوان التعليق :   مصطفى حسنى
    بتاريخ : 6-9-2009   09:22:07 PM
   بجد انت اكثر من رائع وبتهدى ناس كتير انا بحبك جدا فى الله ونفسى الشباب كلها يكونو مثلك
الإسم : سلسبيل من الجزائر
    عنوان التعليق :   جزاك الله خيرا يا قدوة الشباب.
    بتاريخ : 6-9-2009   03:49:25 PM
   يارب ينصرك ويحفظك يا القدوة الحسنة يامالك قلوبنا يامصطفى والله اسم على مسمى
الإسم : سعاد ايت املوي
    عنوان التعليق :   السلام عليكم ورحمة الله وبركاته في االحقيقة كل برامجك جميلة وأنا من الشابات اللي بتتابع برامجك وبشجع فئة من الشباب باتباع برامجك وبتمنى من
    بتاريخ : 4-9-2009   07:36:27 PM
   كل برامجك بصراحة حلوة
الإسم : النور البراق
    عنوان التعليق :   المحبة لسيدنا محمد والتي تنشد و السير على طريقه
    بتاريخ : 4-9-2009   04:16:38 PM
   السام عليكم يا استاذ مصطفى

انا من اشد المعجبين في حديثك و برامجك

من المرة الاولى التي استمعت بها لحديثك اعجبني وتعلقت به وما زلت حتى الان احول ان اتابع ... الله يوفقك ويجعل النور بدربك و يقدرك على فعل الخير و ان تساعد الناس على العودة الى درب الاسلا و ان تساعدهم بالعودة الى سيرة الهادي و الحبيب سيدنا محمد عليه افضل الصلاة و التسليم

عندي سؤال اتمنى ان استطيع ان اسالك عدة اسئلة تتعلق في نفسي كيف هل من طريقة ؟؟؟

اذا ممكن ؟؟؟

ز السلام عليكم ورحمة الله و بركاته


الإسم : sonia
    عنوان التعليق :   thanksfrom algerian student
    بتاريخ : 4-9-2009   01:47:30 PM
   I just wante to thank you for your program great, you made us understand that Islam is very simple and easy to apply, we can be young and live our life fully and be in perfect harmony with our

.religion
الإسم : هبة
    عنوان التعليق :   جزاك الله خيرا
    بتاريخ : 4-9-2009   02:06:49 AM
   انا هبة من المغرب عمري 18 سنة اول مرة اتفرج عليك و اشوفك في بنامج قصة حب و و الله اني احبك ثم احبك في الله لانك خليتن بفضل الله نحس اننا نحب الحبيب عليه الصلاة و السلام و الله يجازيك على هدا البرنامج الرائع ونا و بتفرج عليك كل يوم و اصبحت احب الرسول عليه الصلاة و السلام اكثر من قبل و ازداد حبي لالسلام كثيرا و يا رب يجازيك بصحبة الحبيب عليه الصلاة و السلام في الفردوس الاعلى ان شاء الله
الإسم : meryem
    عنوان التعليق :   shoker
    بتاريخ : 4-9-2009   01:14:54 AM
   rabina yewafa2k ya akh mustafa e7na bn7ibak f llah allahi l3adim ou 3ayzinaka ted3o lina bil hidaya wil maghefira ou yarabina yeafa2k yebark fik yarab asalomo 3alikom
الإسم : هاجر
    عنوان التعليق :   مصطفى حسني
    بتاريخ : 3-9-2009   11:44:45 PM
   يامصطفى انت ماشاء الله عليك بتمنى انو كل الشباب يبقو زيك
الإسم : فاطمة ربيع_بنى سويف
    عنوان التعليق :   ربنا يفتح عليك يااستاذ مصطفى
    بتاريخ : 3-9-2009   02:38:47 PM
   جزاك الله خيرا يا استاذنا و الله انا بحبك في اللهانانفسى يكون زوجى فى المستقبل ان شاء الله يكون زى حضرتك كدةاناعمرى 21سنة ادعو لى بالزوج الصالح ويكون حامل للقران ويحبنى ويكرمنى
الإسم : خديجة
    عنوان التعليق :   شكروتمني
    بتاريخ : 3-9-2009   02:05:19 PM
   والله فيك الخير والبركة.بصراحة صعب ان نلقى داعية اسلامي مثلك وفي سنك هدا.لقد دخلت بيوتنا واهديتنا الاسلام بصورة بسيطةومقنعةوالتي لانستطيع الاستغناءعنها.ياريت تزورنا في الجزائر بلدك الثاني .ادعيلنا بالنجاح في البكالوريا وجزاك الله كل خير


الإسم : مي
    عنوان التعليق :   جزاك الله خيرا
    بتاريخ : 3-9-2009   09:58:54 AM
   مصطفي


الإسم : yassine
    عنوان التعليق :   نا بحبك
    بتاريخ : 3-9-2009   04:36:02 AM
   انا عايز اقول انك اثرت فيا بشكل كبير علشان عرفت كيف تدخل لقلبي واعجبت بطريقتك في الرسالة لانك بتمحي كل الحواجز وبحس انك بتتحدت بكل حب
الإسم : دانا - مكة
    عنوان التعليق :   ربي يبارك فيك
    بتاريخ : 3-9-2009   02:12:58 AM
    حقيقي انا فخورة بحضرتك وياريت كل الشباب زيك والله انا بدعيلك كل ماشفتك بالثبات وياريت زوجي زيك اخي مصطفى اتمنى - احبك في الله
الإسم : ريهام
    عنوان التعليق :   طرح الله فيك وفي شباب المسلمين البركة
    بتاريخ : 2-9-2009   01:46:03 PM
   بسم الله الرحمن الرحيم



حقيقي الداعية العظيم / مصطفي حسني هو من افضل الناس الذي استمعت اليه لانه فعلا يتخاطب بلغة الشباب التي تمنحنا الثقة والاخلاق الحميدة ومعرفة اصول ديننا بشكلة السليم ؛ بجد بارك الله فيك وفي امة الاسلام اجمعين .
الإسم : hassaini mohamed
    عنوان التعليق :   baaraka allah w fik yaa akh mostafa
    بتاريخ : 2-9-2009   07:20:48 AM
   mr mustafa je vous shoite bon corage hafidaka allah
الإسم : آيه
    عنوان التعليق :   رجاء
    بتاريخ : 2-9-2009   06:32:11 AM
   انا ارجو من ربنا انه يوفقك ويوفقنا جميعا للربنا بيحبوه ويرضاه امين يارب وحضرتك شخصيه جميله وربنا يكرمك على كل اللي بتقدمه للشباب والاسلوب الرائع اللي بتتكلم بيه معانا بيحببنا في الايمان اوي وده بجد شيء رائع انا بفتقده في بعض الناس اللي بيدعوا لربنا وارجو اني اكون كويسه بالشكل ده في يوم من الايام واني متخبطش كتير في سني ده وربنا معانا جميعا ......
الإسم : dina
    عنوان التعليق :   سؤال لاستاذنا
    بتاريخ : 2-9-2009   03:05:27 AM
   السلام عليكم ورحمة الله وربنا يبارك فيك

انا بس كنت عايزه اسأل استاذ مصطفى على حاجات ويرد عليا اعمل ايه؟




الإسم : نشوي امير
    عنوان التعليق :   جزاك الله خيرا
    بتاريخ : 2-9-2009   01:32:16 AM
   استاذ مصطفي_بشكرك علي برامجك وعلي اللي بتقدمه من جهد وتعب ربنا يكتبه في ميزان حسناتك ويجازيك خيرا
الإسم : marwa
    عنوان التعليق :   حبيبى المصطفى صلى الله عليه وسلم
    بتاريخ : 1-9-2009   09:58:13 PM
   بجد شرحك يا استاذ مصطفى رائع جدا جدا ويارب يوفقك وياريت تقولى انا مش عارفة اشترى لبس محترم كل بديهات وحاجات ضيقه وانا عندى 15 سنه وان لاقيت حجاب شرعى ولبس شرعى مش بيبقى على قدى وياريت يا استاذ مصطفى تعرض لبس محجبات على موقعك والاماكن اللى الاقيها فيها وجزاك الله كل خير ورزقك الفردوس الاعلى........
الإسم : sanae mina maghrib
    عنوان التعليق :   hal9at manihkomche 3ani nas ya3ni motadayin awe moche motadayin
    بتاريخ : 1-9-2009   07:03:29 PM
   السلام عليكم انا عجبتني الحلقة كثير و كل حلقاتك متميزة لانك صادق مع نفسك و مع الناس وا نا اشكرك وربنا يجزيك كل الخير موضوع مهم جدا وخطير في نفس الوقت لان لايجوز لاي احد يحكم على الاخر من خلال لبس او شكل لان لايعلم ما في القلوب الا الله سبحان و تعالى ... ان الله لا ينضر الى صوركم و اموالكم ولكن ينضر الى قلوبكم و اعمالكم ... وكل ابن ادام خطاء وخير الخطائين التوابون ...وفي الاخير اريد ان اقول المسلمون اخوة لازم نتحد ونتصامن ونساعد بعضنا البعص ونكون يد واحدة ولا نتفرق ولا نسمح لهده الافكار تسيطر علينا. وشكرا جزيلا وسلام ختام
الإسم : منكسره لله
    عنوان التعليق :   ربنا يرضى عنك
    بتاريخ : 1-9-2009   05:20:11 PM
   بجد يا استاذ مصطفى انا عمرى ما اتاثرت بحد اد ما اتاثرت بكلامك ده وبكل برامجك لدرجه انك بتبكينى انا مش عارفه الكلام ده حيوصلك ولا لا بس انا نفسى اثبت على طاعه ربناومش عارفه ياريت تساعدنى لانى بجد انا كنت قريبه من ربناجدا وحاسه ان ربنا قريب منى ومعايا لكن كل ده راح
الإسم : amina mina aljazaire
    عنوان التعليق :   ta3lik ala mustafa hosny
    بتاريخ : 1-9-2009   04:44:21 PM
   machaa allah 3alik ya mustafa! anta insan ktir tayebe wa motamasik ktir bedine wa motakafe ya rit kont wahda min telmidatek 3achan et3alam menek ktir!
الإسم : nano1
    عنوان التعليق :   salem
    بتاريخ : 1-9-2009   03:55:28 PM
   ad3ou allah an yansorak wa yotabitoka 3ala dinihi. rabi yahfed hana wa 3ali amine
الإسم : wassila kananfi
    عنوان التعليق :   ana bahibak awi ya mustafa batabi3 9isat hob kol yom wana fakhor fik jidan t3lamat hagat kitira minak bahawil sahih ha fhayti chokran
    بتاريخ : 1-9-2009   01:33:51 AM
   bahibak fi lah
الإسم : Ma7moud Abolfoto7
    عنوان التعليق :   I love u moustafa hosny
    بتاريخ : 31-8-2009   04:35:19 PM
   ana bgd 7abeetak awy wet2asart beek gamed,w bada2t atab3ak 3latool
الإسم : engineer man
    عنوان التعليق :   انا بحبك جدا جدا جدا
    بتاريخ : 31-8-2009   04:02:11 PM
   انا بحبك جدا جدا جدا
الإسم : علا
    عنوان التعليق :   طاعه الله
    بتاريخ : 31-8-2009   04:00:58 PM
   بجد ماشاء الله عليك وانا بجد عايزه اقولك شئ انت سبب هديتى فضل من الله عزوجل انى اراك وتكون انت سبب هدايتى فى اول طريق الهدايه بس نفسى فى شئ انا بجد حاولت كتير اقدم فى معهد اعداد الدعاه لكن فى كل مره كنت بقف ومش عارفه ليه لانى سمعت انه لازم اكون حافظه القران وانا بجد نفسى ابدا واحفظ وانا بدرس عشان الدراسه مع حفظ القران تشجيع انا فعلا بدات اروح دار تحفيظ القران لكن نفسى وبتمنى من الله عزوجل انى التحق بالمعهد لانى نفسى اتوسع بشكل كبير ياريت لو تقدر تقولى اعمل ايه بجد يبقى جزاك الله كل خير وتبقى ساعدتنى لتانى مره انى اتعمق فى حب الله يارب القى منك رد عليه وادعيلى ياتاذ مصطفى بالهدايه والتوفيق فى حب الله ان شاء الله وصلى على النبى صلى الله عليه وسلم.
الإسم : ابتهال
    عنوان التعليق :   شكر وتقدير
    بتاريخ : 31-8-2009   03:22:03 PM
   ربنا يعز بيك الاسلام
الإسم : هاجر
    عنوان التعليق :   شكر وطلب
    بتاريخ : 31-8-2009   01:25:42 AM
   اكيد بعد التعليقات الكتيرة دى صعب توصل لتعليقى بس نفسى ربنا يكرمك ويزيدك ويجمعنا معاك والنبى عليه الصلاه والسلام فى الجنه وادعيلنا كلنا سلام عليكم
الإسم : najet
    عنوان التعليق :   mustafa
    بتاريخ : 30-8-2009   12:45:17 PM
   allah ybarklak fi awladak w youjasika kol 5air wataman
الإسم : مى المصرى
    عنوان التعليق :   thanks
    بتاريخ : 29-8-2009   05:31:09 PM
   يا استاذ مصطفى انت رائع وانا نفسى خطيبى يبقى ذيك ادعيلوه ربنا يكرمه ويهديه هو بنادم جميل جداوانا نفسى يقرب من ربنا اكتر لانى بخاف عليه
الإسم : محبة الرسول (ص)
    عنوان التعليق :   نفسي اكون مثلك يا مصطفى
    بتاريخ : 29-8-2009   04:59:51 PM
   انا جد معجبة بشخصيتكم، اسلوبكم في طرح و اصال المسائل،طريقة عيشكم، المستوى الدي وصلتموه، حيويتكم،صدق مشاعركم.و نفسي اكون مثلكم . في عمري 26 سنة، لم اتحصل على شهادة البكالوريا(سنوية عامة)رغم محولاتي الكثيرة و رغم ان طبعي مجتهدة،الاولى دائما في القسم، لكن لا اعرف لما لم اتحصل عليها.قمت بالالتحاق باحدى المراكز اين تحصلت على شهادة تقني سامي نالتجارة الدولية و اخرى بالاعلام الآلي تخصص برمجة، الا ان دلك لم يشفي رغبتي في الحصول على شهادة البكالوريا و الالتحاق بالكلية. نفسي اكون ناشرة لدعوة الله و السير على خطى الحبيب (ص).ما افعل اود ان اكون مثلكم في اقرب الاجال. انصحني بارك الله فيكم و جزاكم خيرا انشاء الله. شكرا مسبقا و الى اللقاء.
الإسم : بلقيس
    عنوان التعليق :   كلام استقر في قلبي
    بتاريخ : 29-8-2009   10:55:37 AM
   السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اصلحك الله بالاسلام واصلح الاسلام بك ، اسلوبك اكثر من رائع لمست مشاكلنا وضعت يدك عليها وكان فيها الشفاء.

اتمنى لك التوفيق
الإسم : abdo abolhassan
    عنوان التعليق :   le gros homme
    بتاريخ : 29-8-2009   03:11:28 AM
   je spere mustafa que tu reager encour et que dieu te garde ,frere mustafa je t'aime beaucoup j'attend en plein larmes que te rencontre face à face main à main stp musstafa ;salam mon frere mustafa
الإسم : nassima
    عنوان التعليق :   mustafa hosny
    بتاريخ : 28-8-2009   07:22:34 AM
   rabina yibariklak fi zoujtak wi bariklak fi awladak wi khalihomlak inchaa allah rabina yibariklak fihoum ya rab
الإسم : marehan
    عنوان التعليق :   شكر
    بتاريخ : 27-8-2009   03:00:29 AM
   ربنا يبارك فيك وفى زوجتك واولادك يا رب وجزاك الله الف خير
الإسم : فاطمة
    عنوان التعليق :   انت قدوة الشباب
    بتاريخ : 26-8-2009   03:48:19 PM
   ربنا يعينك و يقويك على فعل الخير وكل البرامج الي عملتها كلها براج جميلة قوي و انامتابعةلبرنامج قصة حب و هوبجد برنامج جميل جدا و ربن يخليك و يجزازيك بكل خيرو يجعلك من احباب النبي في الجنة امين
الإسم : نورالهدى الجزائرية
    عنوان التعليق :   اتمنى لك الخير كله و بارك الله قيك
    بتاريخ : 26-8-2009   02:47:39 AM
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ما شاء الله عليك يا أستاذمصطفى حسني ربنا يارب يزيدك من علمه و يفتح عليك و يرزقك الاخلاص و يعينك على توصيل رسالتك ربنا يجزيك خير على كل ما تقدمه لخدمه ونشر دين الله عز وجل فأن أستفيد كل يوم مما تقدمه لنا و لك أسلوب الذي يصل الى كل الشباب و تأثر في الشباب و تجعلهم يحبون الدين أكثر قأكثر وأطلب لك ربنا أن يعيك الصحة والعافية ويجزيك ألف خير و رمضان كريم و السلام و رحمة الله وبركاته.
الإسم : soha samir
    عنوان التعليق :   شكرا اوى
    بتاريخ : 25-8-2009   09:03:02 PM
   بجد انا بشكرك جداااااااااااا عشان انت غيرت فيا حاجات كتيييييير والله يجازيك كل خير
الإسم : سمر سعيد
    عنوان التعليق :   بارك الله فيك
    بتاريخ : 25-8-2009   06:36:36 PM
   انا سمر من مصر و فخوره جدا بك انت انسان عظيم اسلوبك جميل و مؤثر و كلامك يلمس القلب و يسكن به انا بجد بحب برنامج الكنز المفقود جدا و بسمعه دايما و بحاول اطبقه في حياتي نفسي بجد ادعيلي ربنا يساعدني وربنا يوفقك و في انتظار المزيد نفسي اطلب منك طلب عارفه انه صعب نفسي تفضل موجود علي طول نش في رمضان بس و اخيرا جزاك الله عنا كل خير احبك في الله
الإسم : حنين محمد
    عنوان التعليق :   انت مثل واهل للشباب الصالح
    بتاريخ : 25-8-2009   12:11:04 AM
   في البدايه جزاك الله عنا وعن الامه الاسلاميه خير الجزاء وجعاها الله في ميزان حسناتك وبارك الله لك في اولادك وفي زوجتك انا فعلا من الشباب المبهورين باسلوبك وعجبين باخلاقك وتواضعك واتمني لك المزيد من التقدم وان تتدخل في مواضيع الشباب اكتر لانك من الاشخاص الزين نتاثر بيهم وبتوصل لقلوب الشباب بسرعه جداوطلبي ان نفسي اتحدث معاك شخصيا عبر الهاتف لان اواجه العديد من المشاكل واتمني المساعده
الإسم : wafia
    عنوان التعليق :   السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
    بتاريخ : 23-8-2009   05:56:25 PM
   احب اشكرك يا استاذ مصطفى على البرنامج الرائع و ربنا يقدرك يارب و تعمل برامج احسن وانا بحبك جدا .ربنا يوفقك .
الإسم : gehad
    عنوان التعليق :   لايوجد
    بتاريخ : 22-8-2009   10:17:22 PM
   السلام عليكم ورحمة الله وبركاته احب ان اهنى الداعية الإسلامى مصطفى حسنى على النجاح الذى توصل له وأسأل الله عز وجل أن يطيل لنافى عمره وأسأل الله أن يبارك له وعليه ويبارك له فى زوجته وذريته وتقبل الله منا ومنه أمين أمين أمين
الإسم : rahma
    عنوان التعليق :   شكر
    بتاريخ : 22-8-2009   07:04:16 PM
   جازاك الله الف خير ووفقك
الإسم : rabab
    عنوان التعليق :   a5i mustafa
    بتاريخ : 22-8-2009   04:54:58 PM
   salamo 3alykom wa ra7mato laho ta3ala

ana bashkoroka kitir 3ala koli shi2 3amaltaho lana aw to7awelo ana ta3malaho lana

w 3ayza a2olak 7aga soghayara enta 9odwatana koli sha5s

w gaza2aka laho 5ayran

w ramadan karim


الإسم : safia
    عنوان التعليق :   ....
    بتاريخ : 22-8-2009   12:46:45 AM
   ana imra2a motazawija wa mohatajiba walakin honaka machakil fi hayati bi sabab zawji li2anaho la yosalli wa yo3adiboni.. wa l2an la9ad iftara9to 3anho... wa atlobo minka ya akhi mostafa ana tad3i li bi lhidaya o an atawafa9a fi hayati ljadida..! wa chokran
الإسم : LACHHAB MARYAM
    عنوان التعليق :   lhijab
    بتاريخ : 22-8-2009   12:44:30 AM
   ana fatat mo9ima ma3a 3a2ialti fi italya wa lasto motahajiba.. wa 2orido an atahajab walakin achaya2 alladi yoradidoni 3ala lhijab howa dirasa wa nadrat l2ajanib lilmoslimin walmotahajibat...! wa chokran.
الإسم : مى شعيب
    عنوان التعليق :   شكر ورجاء
    بتاريخ : 19-8-2009   02:21:53 AM
   شيخنا الفاضل السلام عليكم بارك الله فيك ياشيخنا العزيز وجزاك الله عنا خير ربنا يكثر من امثالك ويرزقك ويرزقنا شفاعة النبى عليه الصلاة ويشربنا من حوض النبى شربة هنيئة لا نظمأبعدها ابدا.

ارجو من حضرتك ان تعمل حلقة خاصة عن الشباب اللى بيرتبطوا ببعض بدون علم الاهل والاخطاء اللى بيوقعوا فيهاواللى فيه منهم شباب ملتزمين بس مش قادرين يبعدوا عن بعض.
الإسم : مشتاقة لايمان
    عنوان التعليق :   جزاك الله خيرا
    بتاريخ : 18-8-2009   05:29:39 PM
   بارك الله في حضرتك استاذنا العظيم مصطفي حسني وجزاك كل الخير
الإسم : لبني الحصري
    عنوان التعليق :   بارك الله فيك
    بتاريخ : 18-8-2009   01:26:50 AM
   جزاك الله عنا خير الجزاء وفتح عليك واعانك على تربيه اطفالك ونفعنا بك دائما . اللهم امين.
الإسم : خلود طاهر
    عنوان التعليق :   لا تعتمد على الصديق فهو نادر ولا تعتمد على الحبيب فهو غادر ولكن اعتمد على الله فهو قادر
    بتاريخ : 17-8-2009   09:04:01 PM
   بارك الله فيك يا استاذ مصطفى وعلى فكرة انا من اشد المعجبين بيك وببرامجك واتمنى ان اكون من الناس الى هيهتدوا بسببك لانى فعلا بدات اعمل بكلامك والاقى فى الى بعمله راحة تامة ربنا يجزيك خيرا
الإسم : علا مجدي
    عنوان التعليق :   شباب في طاعة الله
    بتاريخ : 16-8-2009   03:04:01 AM
   ربنا يجازيك خير ويبارك لك في حياتك وأسرتك ويرزقك الإخلاص و راحة البال ويبارك لك في هنا و علي وتشوفهم أحسن ناس في الدنيابجد ربنا بعتك للشباب في الزمن الصعب ده علشان تساعدهم و تفكرنا بربناو حقيقي حضرتك غيرت كتير و أثرت في ناس كتيرورجاء أخير ياريت حضرتك زي ما قالت الأختين وفاء وندي تعمل برنامج مع أ/ معز مسعود هيكون فعلا رائع بتفكيركوا انتوا الاتنين واحنا بنستني برامجكم بفارغ الصبر فهتكون حاجة جامدة أوي لو مع بعض . ربنا يجازيكوا خير ونتقابل جميعا كل المسلمين مع الحبيب المصطفي علي باب الجنة ... آمييييييييييين يا رب العالمين
الإسم : دينا
    عنوان التعليق :   قدوة الشباب
    بتاريخ : 15-8-2009   11:12:47 PM
   انت قدوة للشباب لو كلهم حوله يعيشوا نفس حياتك سينشىء جيل صالح
الإسم : مريم
    عنوان التعليق :   سلامت
    بتاريخ : 15-8-2009   04:10:22 PM
   بسم الله الرحمن الرحيمالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخ مصطفى,انشاء الله بخيرحبيت اشكورك على برامجك,كثير بحب اتفرج عليك عشان كلمك صحيحرمضان كريم الك و العيلة
الإسم : Safa
    عنوان التعليق :   Thanks
    بتاريخ : 14-8-2009   04:57:03 PM
   salam 3alikom, j' veux commencer tout dabord ar remercier ma copine selmah qui m'a parlé du Mr. Mustafa hosny jazaho lah khair é apré chui devenue complétement fan de lui é de ses émissions. Alors j le souhaite bon courage
الإسم : ندى
    عنوان التعليق :   مأثر فيي
    بتاريخ : 11-8-2009   12:06:19 AM
   السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بصراحة يا استاذ مصطفى حضرتك مأثر فيي وبشخصيتي كثيرا

انا محجبة الحمدلله من زمان بس لبسي عادي مش محتشم كتير عمري 20 سنه... وقبل ما تتعرض حلقة (انا احسن من غيري) ؛ حلمت بحضرتك تنظر الي طويلا ، فتخليت ان تفسير الحلم ان حلقة اليوم موجهة لي ولازم اعمل بها؛ والحلقة بصراحة اثرت في كتيير ونويت ان شاء الله اني اصلح حجابي باقرب وقت

واحب اشكرك كثيرا على كل البرامج

وانا بأيد الاخت وفاء باقتراحها الجميل انو حضرتك و الداعية معز مسعود تعملو برنامج مع بعض ...
الإسم : سناء مغربية
    عنوان التعليق :   قالوا عنه
    بتاريخ : 10-8-2009   07:05:43 PM
   سلام عليكم اول حاجة بشكركم جدا والله يجازيكم كل خير

على فكرة استاذ مصطفى حسنى ليه فضل كبير عليا عشان اول سمعت كل حياتى اتغيرت اتمسكت بطريق ربنا واتحجبت حمد الله دى وقت بقالى 3سنين اول ما سمعت كلام عن دين وعن سيدنا نبى راجعت نفسى وحمد الله ربنا هدانى طبعا بشكر جدا ودلوقتى كل اصحابى بنات بقوا بيسمعوه وحمد الله بتمنالوا مزيد من استمرارية
الإسم : طفلة
    عنوان التعليق :   حياتى
    بتاريخ : 10-8-2009   03:33:33 PM
   انا عندى17سنة وانابحس انى مش عارفة اعيش حياتى انا بحس انى لا استطيع الاستمرار فيها وكانى غريبة عن الدنيا مع انى اعيش فى اسرة متدينة ولكنها غير متعصبة ومع هذا فانا احس انى وحيدة ورغم انى سوف التحق نالكلية ان شاء الله فانا اشعر انى طفلة ولا استطيع ان اعيش سنى ارجو المساعدةوانا اسفة ولكنى اريد ان اعرف مواعيد برنامج خدعوك فقالو فانااريد متابعته
الإسم : helalalnoopi
    عنوان التعليق :   افادك الله يااستاذنا الجليل
    بتاريخ : 10-8-2009   10:46:44 AM
   انعم الله عليك بمزيد من العطاء ومتعك بالصحة والعافية واطال الله فى عمرك كما امتعتنا فى حلقة يوم 9/8/2009مع الاستاذ الفاضل / معتز .! وارجوا ان يتم تحميل الحلقة كاملة على النت لاتمكن من تحميلها ولامتع بها كثير من الاخوة المسلمين الذين لم يشاهدوا تلك الحلقة الجميلة واكون شاكرا وجزاكم الله عنا وعن الامة الاسلامية خير الجزاء .
الإسم : besma
    عنوان التعليق :   salame alikoume
    بتاريخ : 9-8-2009   06:23:22 PM
   bareke allehe fike wa inchalehe rabi ybarikleke fi dareke

WA INI BAtilike ta3like ala maki3e iqraa inchalahe btikrahe

besma


الإسم : ibtissam idrissi
    عنوان التعليق :   شكر و تقدير
    بتاريخ : 9-8-2009   01:59:11 AM
   بسم الله الرحمان الرحيم

أتقدم بخالص شكري لفريق العمل جازاكم الله كل الخير و مسيرة موفقة الى الأستاذ الفاضل.
الإسم : فاتن
    عنوان التعليق :   نفسى اكون
    بتاريخ : 8-8-2009   05:26:57 PM
   البيت الذى هو وطنه الصغير فانساق لكلمة يسمعها فى فيلم او مسلسل او من فتاة تشعره بالحب والحنان الذى يتعطش اليه وهذا لايعنى اننى اؤيد ذلك ولكننى اريد ان اوصل لك عبارة وهى ان التعطش لشىء يوقف العقل عن التفكير فى هذا الشىء فمثلا الذى يتعطش الى شربة ماء عندما يجدها امامه فانة قد لايفكر ان كان هذا الماء يصح ان اشربه ام لا فما بالك المتعطش الحب والحنان والرحمة والود الذى هو نبض القلب فهل يحييا قلب بلا نبض
الإسم : فاتن
    عنوان التعليق :   نفسى اكون
    بتاريخ : 8-8-2009   05:24:56 PM
   اولا : ربنا يجزيكك خير على كل ما تقدمه لخدمه ونشر دين الله عز وجل وسنة الحبيب المصطفى صلى الله عليه وسلم وعلى اهله واصحابة اجمعين اعتقد ان الله يحبك ان شاء الله لما يطرحه من القبول فى قلوب كل من يرى الداعية مصطفى حسنى فحافظ على هذه النعمة وحاول جاهدا ان تزيدها وتنميها حتى تصبح شجرة مثمرة يعود خيرها وثمارها على امة محمد اجمعين اسلوبك رائع فى الحوار يخاطب القلب والمشاعر والاحاسيس فيستطيع ان يدخل العقل ويستوطن فيهوهو السر الذى استطعت بفضل الله ثم اجتهادك وحبك للدعوة ان تتسلل وراءه حتى استحوزت عليه بفضل اللله تعالى فالشباب اصبحوا من كثرة ما يلقونه من المشاكل والقسوة والعنف وغياب التفكك الاسرى والود والرحمة التى فقدها فى
الإسم : سارة محبوب
    عنوان التعليق :   بارك الله فيك يا استاذ مصطفى انا احبك ف الله
    بتاريخ : 8-8-2009   02:43:59 PM
   بارك الله فيك يا استاذ مصطفى يارب الشباب كلها تبقا زيك انا بتعملم منك حاجات كتير الفضل ف ربنا وفيك ربنا يحفظك
الإسم : بتول
    عنوان التعليق :   شكرا جدا ليك
    بتاريخ : 8-8-2009   01:30:07 AM
   ربنا يكرمك ويحفظك
الإسم : امــــــــــــنة
    عنوان التعليق :   الله و أكبر
    بتاريخ : 7-8-2009   10:53:38 PM
   بارك الله فيك يا أســـتاد أمنيتي الوحيدة هي أن يرزقني الله زوجا مثل مصطفى حسني في كل شئ آآآآآميــــــــــــن آآآآآميــــــــــــن ادعولي أرجوكم
الإسم : rayane damer
    عنوان التعليق :   jazaka llahou 5ayran
    بتاريخ : 7-8-2009   10:24:03 PM
   allah yberik fik w yzik kel 5eir
الإسم : Tommmmy
    عنوان التعليق :   يارب يزيدك
    بتاريخ : 7-8-2009   05:47:11 PM
   يارب يزيد علمك
الإسم : fatma
    عنوان التعليق :   mashallah ya sheikh mustafa
    بتاريخ : 6-8-2009   01:03:11 PM
   salam alykum ya sheikh mustafa. Jazakallah kol khair alaa kol barameeg.
الإسم : safatino
    عنوان التعليق :   thank you
    بتاريخ : 6-8-2009   02:18:06 AM
   mustafa hosny saves my life thank you so muchhh
الإسم : ياسمين
    عنوان التعليق :   اود ان احشر معك
    بتاريخ : 5-8-2009   11:08:02 PM
   لا شك انك تؤثر فينا جميعا وارجو من الله ان يحشرنى معك فانا لا اخذ دينى الامنك فانت مثال يحتذى به ونود ان نراك قريبا فى الاسكندرية انت تشرف اى مسلم بوجودك كمسلم فى الحياهالعربية الاسلامية ونرجو منك المواصلة وكلنا معك


الإسم : مريم
    عنوان التعليق :   كلمة شكر و امتنان
    بتاريخ : 4-8-2009   11:11:24 PM
   جزاك الله عنا خير الجزاء
الإسم : houda
    عنوان التعليق :   salem
    بتاريخ : 4-8-2009   01:32:28 AM
   tabarkallah alik ya ostadhna wa rabbina ykhalilek ahl bitek w ybareklek fihom wa yej3el ibnek ali ya rab chikh wa 3alem kabir fi dinna inchallah wa rabbina yenfa3 bikom el omma wa yej3al kol 3amalakom fi mizen hasaanatekom
الإسم : محمد أحمد أبو كحله
    عنوان التعليق :   أثرت في الشباب (جزاك الله عنا خيرا كثيرا)
    بتاريخ : 4-8-2009   01:28:51 AM
   أنا من أشد المتابعين والمحبين لك ,أثرت في كثيرا متابعتي لبرامجك وفهمي لدروسك جعل الدين بالنسبه لى روحي التي أحيا بها ;عايز أقول كمان تعلمت منك قوة الشخصيه وفن الالقاء الجيد (وأخيرا أصبحت قدوه لي)بارك الله فيك وفتح الله عليك وجمعني بك في الفردوس الاعلي مع النبي الحبيب امام المرسلين والحمد لله رب العامين.
الإسم : اية
    عنوان التعليق :   عن الحجاب
    بتاريخ : 3-8-2009   10:51:44 PM
   انا سمعت حلقة الحجاب وعجبتنى جدا انا محجبة من 12وانا عندى19الحجاب دة حاجة جميلة جدا ويارب يهدى جميع البنات الى متحجبوش انا من مصر من الشرقية بلدنافيها نسبة كبيرة جدا من المحجبات وبنعمل دروس فى الجامع وبدانا فى شنط لرمضان ربنا يقويك على فعل الخير
الإسم : shimaa salah
    عنوان التعليق :   بارك الله فيك
    بتاريخ : 3-8-2009   10:45:17 PM
   بارك الله فيك ووفقك لما انت تسعى اليه ويحفظك كما حفظ سيدنا محمد بخيط العنكبوت ويجعلك الله سببا فهى هدايه الكثير من الشباب
الإسم : نور
    عنوان التعليق :   تنبيه لفكرة
    بتاريخ : 3-8-2009   08:01:44 PM
   جزاك الله خيرا على كل ما تبذله من أجل افادة هذه الأمة والأخذ بيدها نحو طريق الصلاح والهداية و أود أن تفيدنا مما تعلمته في مجال الأدب والأخلاقيات في التعامل مع <ذوي الاحتياجات الخاصة>و أخصص منهم متلازمة الداون والمعروفين بلقب -أنا أكرهه-المنغوليين
الإسم : mouna zamran
    عنوان التعليق :   love you
    بتاريخ : 3-8-2009   04:21:30 PM
   i love this program i love what you are doing i mma following arrasoul and allah trough you we all love continue
الإسم : اسراء
    عنوان التعليق :   سؤال وشكوى
    بتاريخ : 3-8-2009   03:25:25 PM
   السؤال (ازاى اقدر اقنع الناس وانا سنى صغير 16 سنة بترك الاغانى

حضرتك لما حضرت حلقة خدعوك فقالوا (مش هتجوز قبل ما اصاحب) لما اتصلت السيدة السعودية قلت لها ما شاء الله على جميع بنات السعودية بس هم سواء الحجاب او النقاب غصب طبيعة الدولة واكيد مش الكل بس انا بشوف الى بينزلوا منهم مصر فعلا اصبحوا يسيوا لهم وانا مع حضرتك انى مش الكل بس يوم ما تنظر للمصرين المحجبين واكيد برضه مش الكل بس الغالبية من قلبنا ومن حبنا لربنا وبنقول الصراحة والى فى قلبنا وبنات مصر الى مش كده مع ربنا ان شاء الله هيهديهم ربنا كرم فى مصر فى القران ويمكن ده البب الساسى لحبى لبلدى واعتزازى بها وانا فهم قصد حضرتك وبععتز بحضرتك جدا وده يمكن سبب الى قلته وربنا يكرمك ويزيدك من واسع علم ويبارك لك فى زوجتك واولادك
الإسم : فاطمة اشرف
    عنوان التعليق :   ربنا ياخد بايدك يا استاذ مصطفى اميييييييييييييييييييييييييييين
    بتاريخ : 3-8-2009   03:18:13 PM
   السلام عليكم

ربنا يبارك فيك ويباركلك فى اولادك وزوجتك امين

وتحقق كل اللى نفسك فيه امين يارب العالمين وربنا ياخد بايدك وايدينا امين يارب

وجزاك الله كل خير على كل برامجك

ربنا يكرمك

ويزودك حب فى الله سبحانة وتعالى

ويزود الناس حب فيك امين يارب

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فى حضن الرحمن
الإسم : fatima
    عنوان التعليق :   جزاك الله خيرا
    بتاريخ : 3-8-2009   03:03:56 PM
   بارك الله فيك ويكثر من امثالك
الإسم : بلغيس
    عنوان التعليق :   الله يكون في عونك
    بتاريخ : 3-8-2009   02:47:31 PM
   جزاك الله خير وانشاء الله يكون كل الشباب مثل نظريتك لدين والدنيا
الإسم : رحاب
    عنوان التعليق :   جزاك الله خيرا
    بتاريخ : 3-8-2009   01:23:51 PM
   السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ماشاء الله الحوار كان رائع .......اللهم اهدى شباب وشبات هذه الامه يارب العالمين وجزاكم الله خيرا على البرامج والخطب والموقع الذى نستفيد منه كل جديد ويارب يجمعنا فى الجنه ان شاء الله
الإسم : amyaz
    عنوان التعليق :   bark allh fek
    بتاريخ : 3-8-2009   12:51:42 PM
   rabna yabrklk fe awladk we yaha2a2 amalk fehom we ya5alek lena wa tafdal tshag3na 3alatol 3al ta3at rabna we yag3alo fe mezan 7asnatk an sha alah
الإسم : sabah
    عنوان التعليق :   choukr
    بتاريخ : 3-8-2009   11:45:57 AM
   essalam 3alikoum

allah 3alik ya ousted moustapha rabbina ywafa7ak w kattar min amtelak w yourzou7na b shabeb zay hadritak

jazakoum allahou khayran
الإسم : soumaya
    عنوان التعليق :   salem
    بتاريخ : 3-8-2009   02:57:11 AM
   wallahi machaa allah 3lik ya ostath mustafa wa jazaka allahou 5airan
الإسم : محمود عبد الناصر محمد ادم
    عنوان التعليق :   أثرت في الشباب لأني اتكلم بلغتهم
    بتاريخ : 3-8-2009   02:17:06 AM
   السلام عليكم ربنا يباركلك يا استاذ مصطفى انا بحبك فى الله جدا وان شاء الله اقابلك عن قريب ان شاء الله فى مسجد بلال بس حضرتك ادينى فرصة اكلمك
الإسم : ندا احمد الحلو
    عنوان التعليق :   يارب يجعل شباب المسلمين مثلك
    بتاريخ : 3-8-2009   12:16:13 AM
   ربنا يبارك لنا فيك ويحققلك كل امانيك ومن شدة تاثيرك فيا دعيت ربي يرزقنى بزوجآصالحآمثلك .......... اللهم آآآآآآآآآآآآميييييييييييين ارجوك ادعيلي.
الإسم : houda
    عنوان التعليق :   ana ahssan min ghayri
    بتاريخ : 2-8-2009   09:10:25 PM
   tabaraca lah wa mach alah inta inssan tayib wa mo9ni3 inssan mohtaram ya3ni hada al 3onwan gamil catir ana asslamto wa 3amalto atarha bi yadik anta mo9ni3 catir baraca alaho fik wa atamana an acouno jaratuka fi al gana ya rab rabi yahfadak


الإسم : مها
    عنوان التعليق :   يارب
    بتاريخ : 2-8-2009   08:42:16 PM
   يارب يحميك ويسعدك ويخليك ويقدرك على فعل الخير دائما




الإسم : الزهراء
    عنوان التعليق :   جزاك الله خيرا
    بتاريخ : 2-8-2009   07:36:02 PM
   السلام عليكم ورحمة الله

بسم الله ما شاء الله ربنا يفتح عليك يا أستاذ مصطفي حسني بجد أنا من المتابعين ليك وبستفيد جدا من كلام حضرتك لأنه بسيط وبجد بيأثر فيناوبيحركنا كشباب ,ربنا يوفقك ويبارك لك في زوجتك وأولادك وربنا يجزيك عن شباب المسلمين خير الجزاء
الإسم : fatima zahra
    عنوان التعليق :   mustafa hosny
    بتاريخ : 2-8-2009   05:56:12 PM
   ma cha allah 3alayk ya mestrer
الإسم : صيادله محترفون
    عنوان التعليق :   ما شاء الله
    بتاريخ : 2-8-2009   04:57:05 PM
   يا أ مصطفى انت بجد عامل بالنسبه لنا زي اللي انقذ الغريق من الغرق,بجد كنا متحيرين,ونسمع كلام لمشايخ بس نسأل ياترى فعلا الدين كده؟وكنا متخبطين جدا,بجد فتحت عنينا ,جزاك الله خير
الإسم : اميره
    عنوان التعليق :   انا احبك في الله
    بتاريخ : 2-8-2009   04:50:15 PM
   جزاك الله خيرا يا استاذنا و الله انا بحبك في الله
الإسم : الفتاة الطائعة
    عنوان التعليق :   للتقدم نحو الافضل
    بتاريخ : 2-8-2009   04:18:22 PM
   بارك الله فيك يا داعية الامة الاسلامية وجزاك الله كل خير على تواضعك الجميل وربي يباركلك في أسرتك وتشوفهم أحسن ناس باذن الله .
الإسم : pretty
    عنوان التعليق :   الللللللللللللللللللللللللللللله على كلام حضرتك
    بتاريخ : 2-8-2009   04:00:05 PM
   طول عمر حضرتك وكلامك جميييييييييييييييييييييييييييييل وانا نفسى تعمل برنامج مع ا/ معز 15 سنة


الإسم : امينة
    عنوان التعليق :   تعليق
    بتاريخ : 2-8-2009   10:55:47 AM
   اللهم بارك لنا في استادنا الفاضل ونور درب وادخله الفردوس الاعلى مع الحبيب صلى الله عليه وسلم هو واهله
الإسم : نسمة محمد عبد الحميد
    عنوان التعليق :   الله اكبر
    بتاريخ : 2-8-2009   07:58:58 AM
   ربنا يكرمك يا رب و يعز بيك الاسلام .....
الإسم : امنية
    عنوان التعليق :   احبك فى الله
    بتاريخ : 2-8-2009   12:24:08 AM
   ربنا يزيدة كمان وكمان وانى والله احبة فى الله وكفاية بجد انة بيقدر يوصل افكارة للشباب بسرعة لانة سنة متقارب لينا
الإسم : داليا السمنودى
    عنوان التعليق :   ربنا يبارك فى حضرتك يا أ/مصطفى حسنى
    بتاريخ : 2-8-2009   12:16:39 AM
   السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ما شاء الله عليك يا أ/مصطفى ربنا يارب يزيدك من علمه و يفتح عليك و يرزقك الاخلاص و يعينك على توصيل رسالتك لكل الناس

و يارب يبارك لك فى أسرتك و حياتك كلها ان شاء الله

و حاجة بجد تفرح جداااااا ان الدعاة الشباب مثل حضرتك و أ/معز مسعود يكونوا أصحاب و اخوة فى الله لأن كلكوا ان شاء الله هدفكوا واحد و هو خدمة الاسلام
الإسم : marwa
    عنوان التعليق :   masha2 allah
    بتاريخ : 1-8-2009   10:44:44 PM
   de ma3lwmat ana awal mara a3rafha 3an ostaz moustafa

rabna yas3ado w ygazh 3ana kol 5air
الإسم : layla punk
    عنوان التعليق :   أثرت في الشباب لأني اتكلم بلغتهم
    بتاريخ : 1-8-2009   08:58:22 PM
   bgd masha2allah 3alik .. w rabena yesle7 7alak ... ana mashoftesh abl kda 7ad rabena mdeeh kol 7aga 7elwa bgd masha2allh 3alik w rabena ye7mik ... :)
الإسم : منى شكرى
    عنوان التعليق :   ذلك فضل الله يؤتيه من يشاء
    بتاريخ : 1-8-2009   08:35:03 PM
   ذلك فضل الله يؤتيه من يشاء
الإسم : لبيكِ يا أمي وأبي
    عنوان التعليق :   ربي يسعدكم يا استاذنا مصطفى
    بتاريخ : 1-8-2009   06:27:05 PM
   بسم الله الرحمن الرحيم ..

أستاذي وقدوتي معلمي (مصطفى حسني )

انت قدوة لكل الشباب وانت { الكنز المفقود } لكل الشباب والناس الي مضيعه الدين والله ..

وربي سبحانه وتعالى اتانا اسمائنا وكل واحد له نصيب من اسمه وانت إسمك ياعمو مصطفى والله إصطفاك وإختارك وفضلك وإجتباك لنا وأنت هدية من رب العالمين لنا وللشباب وأمة المصطفى صلى الله عليه وسلم ويكفيك ويزيدك شرف وفخر إسمك على إسم الرسول المصطفى صلى الله عليه وسلم لذا أتمنى أن يكون اسمي على إسم النبي عليه الصلاو السلام لكني بنت :( لكني الحمدلله على كل حال ^_^ وربي يبارك لك في اولادك ويجعلهم قرة عين لوالديهما ويجعلهم دعاة صالحين للمجتمع والله يسعدكم جميعاً واتمنى لك كل التوفيق وإلى الأمام دائماً.
الإسم : لبيكِ يا أمي وأبي
    عنوان التعليق :   الله يسعدك يا أستاذنا مصطفى
    بتاريخ : 1-8-2009   06:21:38 PM
   بسم الله الرحمن الرحيم ..

أستاذي وقدوتي معلمي (مصطفى حسني )

انت قدوة لكل الشباب وانت { الكنز المفقود } لكل الشباب والناس الي مضيعه الدين والله ..

وربي سبحانه وتعالى اتانا اسمائنا وكل واحد له نصيب من اسمه وانت إسمك ياعمو مصطفى والله إصطفاك وإختارك وفضلك وإجتباك لنا وأنت هدية من رب العالمين لنا وللشباب وأمة المصطفى صلى الله عليه وسلم ويكفيك ويزيدك شرف وفخر إسمك على إسم الرسول المصطفى صلى الله عليه وسلم لذا أتمنى أن يكون اسمي على إسم النبي عليه الصلاو السلام لكني بنت :( لكني الحمدلله على كل حال ^_^ وربي يبارك لك في اولادك ويجعلهم قرة عين لوالديهما وللمجتمع ويعدكم جميعاً يوفقك وإلى الأمام دائماً
الإسم : wafae
    عنوان التعليق :   شخصية أثرت في
    بتاريخ : 1-8-2009   06:14:30 PM
   السلام عليكم حياك الله وانا سعيدة جدا بتوضعك ده لما إنتو صحاب إنت ومعز ياريت تعملوا برنامج إنتم إثنين راح يبقى برنامج رائع إن شاء الله
الإسم : SHAIMAA HAMEID
    عنوان التعليق :   جزاك اله خيرا
    بتاريخ : 1-8-2009   04:39:15 PM
   بارك الله فيك وربنا ينفع بيك الامه ويبارك لك فى اولادك وزوجتك
الإسم : اسراء
    عنوان التعليق :   الله يبارك ليتا فيك
    بتاريخ : 1-8-2009   03:55:44 PM
   ربنا يجزيك خير
الإسم : نهي عادل
    عنوان التعليق :   اللسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    بتاريخ : 1-8-2009   01:03:24 PM
   ربنا يباركلك ويوفقك يا استاذي يارب

ويسهلك كل صعب في طريقك وتفيدنا اكتر واكتر ما اجمل تواضعك بجد

انا بتعلم منك حجات كتيره كل يوم

وربنا يبارك في اولادك ويحميهم يارب العالمين
الإسم : merem
    عنوان التعليق :   ma chaa allah
    بتاريخ : 1-8-2009   09:39:29 AM
   mustafa hosny ostadi aalamni hajat ktiiiiir awi bitchakiro alf mara rabina ykathar min amthalo wa ya rab yiwafiqo li tahqiqahdafo salam w nta dayma li al amam djazaka allah khayran
الإسم : ehab
    عنوان التعليق :   بارك الله فيك
    بتاريخ : 1-8-2009   01:33:27 AM
   بجد أنابحب أسلوبك جدا بسيط وسهل وبيوصل لينا كشبابربنا يارب يحققلك كل اللى بتتمناه أنت تستاهل كل خير ووالله والله أنى أحبك فى الله
الإسم : samya
    عنوان التعليق :   اتمنى لك الخير كله
    بتاريخ : 1-8-2009   01:32:30 AM
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا سيد الرجال أنا سامية من المغرب بالنسبة لي أنت رائع وممتاز أحبك في الله جزاك الله عنا ألف ألف ألف ألف ألف خير واتمنى لك من كل قلبي الجنة وصحبة سيدنا وحبيبنا المصطفى محمد الأمين اللهم صلي وسلم وبارك عليه اتمنى لك ولزوجتك وأولادك أعلى درجة في الجنة ياااا رب أمين إنشاء الله يكبرو ويصبح مثلك يارب
الإسم : نعمه محمد محمود NeamaMH
    عنوان التعليق :   استاذى ربنا يعزك
    بتاريخ : 1-8-2009   12:55:55 AM
   الله عليك يا استاذى موضوع رائع وجميل وربنا يثبتك ويخليك لينا ويحقق لك كل ما تتمناه وترغبة واحنا كلنا مع حضرتك وبجوارك ويارب تفضل معانا على طوال الدوام ويارب ربنا يرزقك الفوز بالجنة وربنا يحبك ويحبب كل خلقة فيك اللهم امين
الإسم : ايه
    عنوان التعليق :   ما شاء الله
    بتاريخ : 1-8-2009   12:46:15 AM
   ما شاء ربنا يارب يبارك فى استاذنا العظيم ورى اولاده احسن ناس ويحقق اللى بيتمناه يارب.اااااااامين

وجزاكم الله خيرا.
الإسم : مينة بغداد
    عنوان التعليق :   انت مدعاة للفخر
    بتاريخ : 1-8-2009   12:02:49 AM
   كل كلمة قيلت في هذا الحوار تدعو للفخر بوجود شخص رائع مثل الاستاذ مصطفى حسني....دعواتي لله بحفظك وحفظ عائلتك وربي يكثر من امثالك كي تبقى الدنيا بخير وكي تبقى الشمس تشرق بتألق دوما
الإسم : wassila hamila
    عنوان التعليق :   ta3li9 ala ma 9alahou Mrs MOSTAFA HOSNY
    بتاريخ : 31-7-2009   11:47:02 PM
   maaaaaaaaaaaaaaaaa shaaaaaaaaaaaaaaaaaa allaaaaaaaaaaaaah ala mostafa hosny,kolou tawazon w 3a9l razin w ma shaa allah w allah yberek fih w sahha li zawjatihi w awledihi w kol elli ye3rafouh w lina tab3an enou allah ba3atou lina




الاسم*
البريد الالكترونى*
البلد*
التعليق*